Denna nyhet är äldre än 6 månader

Trafikverket redovisar ett regeringsuppdrag om hastighetsanpassningar

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att redovisa arbetet med hastighetsanpassningar. Trafikverket lämnar in en rapport till regeringen idag den 29 mars.

I uppdraget ingår även att redovisa hur nuvarande arbetssätt med hastighetsanpassningar kan utvecklas i syfte att uppnå en hög trafiksäkerhet samtidigt som tillgängligheten ska kunna upprätthållas.

Säkra möten nödvändigt för att uppnå Nollvisionen

Trafikverkets arbete med trafiksäkerhet på väg utgår från Nollvisionen - att ingen människa ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. En viktig del i att uppnå Nollvisionen är att skapa det säkra mötet i trafiken. Det bästa sättet att minska risken för mötesolyckor är att mittse parera vägen med mitträcke.

–När en väg har mittseparering kan Trafikverket normalt höja hastighetsgränsen till 100 kilometer i timmen och därmed åstadkomma goda effekter på både tillgänglighet och trafiksäkerhet. Där mittseparering inte är möjlig behövs andra åtgärder för att skapa det säkra mötet, säger Sandra Nordahl, enhetschef på Trafikverket.

Hastighetsanpassningar är en effektiv åtgärd

Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Mittseparering är den åtgärd som ger mest effekt på trafiksäkerheten, därefter kommer hastighetsanpassningar till vägens utformning. För vägar utan mittseparering är 80 kilometer i timmen den hastighetsgräns som är lämplig ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Dessutom ger lägre hastigheter positiva miljöeffekter.

Trafikverket har jobbat med hastighetsanpassningar under flera år och många vägsträckor har fått anpassade hastighetsgränser utifrån vägen utformning, både höjda och sänkta hastighetsgränser. Arbetet har förts i dialog med kommuner och länsplaneupprättare.

Hänsyn till både trafiksäkerhet och tillgänglighet

För att åstadkomma en så god trafiksäkerhet som möjligt utan alltför stor påverkan på tillgängligheten behöver arbetssättet med hastighetsanpassningar utvecklas framöver. Framförallt när vägsträckorna är så pass långa att en hastighetssänkning resulterar i betydande restidsförluster.

Trafikverket kommer därför utreda långa sträckor ytterligare innan åtgärder. Kortare sträckor kommer hastighetsanpassas som planerat eftersom den negativa påverkan på restiden är mycket liten jämfört med trafiksäkerhetsnyttan som uppnås. Arbetet kommer att ske i dialog och samverkan med externa aktörer.

Nya åtgärder testas på långa sträckor

Trafikverket kommer att utveckla och testa nya kostnadseffektiva åtgärder för att utreda om de kan användas för att komplettera hastighetsanpassningarna i strävan att uppnå både god tillgänglighet och trafiksäkerhet.

– Vi kommer till exempel att testa mitträcken på nytt sätt, ny användning av vägmarkeringar och utökad användning av hastighetsgränser. Det kan även handla om nya kombinationer av befintliga trafiksäkerhetsåtgärder för att åstadkomma så hög trafiksäkerhet som möjligt, avslutar Sandra Nordahl.