Denna nyhet är äldre än 6 månader

Efter Digital vinter - dags för Digital Sommar

Trafikverket har genom en innovationsupphandling tecknat avtal med tre leverantörer för utveckling och demonstration samt köp av tjänst som ger möjlighet att samla in information om beläggningsskador med hjälp av uppkopplade personbilar.

I takt med en allt snabbare digitalisering har möjligheten att erhålla mer kvalitativ information om väginfrastrukturen ökat. Det kan ge värdefull data till Trafikverket och bidra till ett mer hållbart och kostnadseffektivt vägunderhåll.

Fredrik Lindström
Fredrik Lindström 

Trafikverket mäter årligen skicket på det statliga vägnätet med speciella mätfordon. Mätningarna ger detaljerad information om vägytans och vägområdets tillstånd samt visar var det finns brister i vägkroppen. Informationen används vid planering av beläggnings- och avvattningsåtgärder samt för uppföljning av vägarnas tillstånd.

– Däremot saknas löpande information för de förändringar som sker mellan mätningarna. Den fångas bara sporadiskt vid inspektioner och okulära inventeringar. Med inhämtning av anonymiserad fordonsdata från uppkopplade personbilar bör vi kunna åstadkomma bättre beslutsunderlag och därmed ett bättre vägunderhåll, säger Fredrik Lindström, nationell samordnare för vägytemätningar i Trafikverket.

Utveckling och köp av tjänst i en och samma affär

Därför startade Trafikverket under 2022 projektet Uppkopplade Vägytemätningar för att utveckla, testa och utvärdera möjligheten att använda befintliga sensorer i vanliga uppkopplade personbilar för att samla information om beläggningsskador.

Sirpa Lindén
Sirpa Lindén 

Avtal har tecknats med tre leverantörer, Mercedes Benz Sverige, NIRA Dynamics och Univrses, som med tre olika tekniska lösningar ska generera information om olika typer av beläggningsskador.

Innovationsupphandlingen omfattar utveckling, demonstration och köp av tjänst i en och samma affär. Projektet börjar med att studera  skadeområden som inte går att fånga in via traditionella vägytemätningar som potthål, tjälskador och andra vinterskador.

– Det unika är att avtalet omfattar både utveckling av en lösning som idag inte finns på marknaden och framtida köp av tjänsten ”uppkopplade vägytemätningar” under ett antal år. Då fler aktörer tecknat avtal kan vi både skapa en marknad och få fram de lösningar vi har behov av, menar inköpare Sirpa Lindén, Trafikverket.

Anders Asp
Anders Asp 

Skarp användning kräver även intern utveckling

Parallellt med leverantörernas utvecklingsarbete ska Trafikverket genomföra ett omfattande verksamhetsutvecklingsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en skarp användning av tjänsten från 2025. Ett exempel på nödvändiga förutsättningar är integrering och visualisering av informationen i Trafikverkets befintliga IT-system som PMS och GPD-analys. 

– Vi vet från arbetet med Digital Vinter att en innovation är mycket mer än teknikutveckling. Det krävs även utveckling av behovsägarens verksamhet/organisation, regelverk, kunskap och affärsmodeller för att ge behovsägaren förmåga att använda den nya tekniken i sin verksamhet, avslutar Anders Asp, projektledare, Trafikverket.

 

Fakta om projektet

Projektet genomförs som ett strategiskt samverkansprojekt mellan Trafikverket och Vinnovas strategiska innovationsprogram InfraSweden. Genom en sådan samverkan kommer parterna att kunna ta vara på varandras kunskap, resurser och erfarenhet från att leda och driva innovation och utveckling i syfte att nå projektets mål och nyttor snabbare. Övriga deltagare är, Mercedes Benz Sverige, NIRA Dynamics och Univrses.

Projektet pågår till och med 2026.