Trafikverket redogör för hur strategiska insatsvaror säkerställs
En föränderlig omvärld och det säkerhetspolitiska läget gör att strategiska insatsvaror som är unika för Trafikverkets produktion och underhåll blir allt viktigare.
På vägsidan handlar det om varor som inte kan ersättas genom substitut, till exempel bitumen, som är ett bindemedel i asfalt, och cement. På järnvägssidan är det tekniska komponenter som tex delar till växlar och kontaktledningar. Regeringen har givit Trafikverket i uppdrag att redogöra för hur vi säkerställer tillgången på att strategiska insatsvaror. Nu har vi lämnat över uppdraget till regeringen.
Lager i egen regi på sikt
En omvärld som förändras i allt snabbare takt och det säkerhetspolitiska läget motiverar till lager i egen regi som komplement företagsplanläggningen, det civila försvaret och marknadens materielleveranser till Trafikverket. Trafikverket ska också teckna avtal med entreprenörerna som säkerställer tillgång till maskiner, personal och material.
Strategiska insatsvaror har varit en utmaning
Under pandemiåren och Ukrainakriget har Trafikverket haft utmaningar med tillgången på insatsvaror både inom väg- och järnvägsområdet. De största utmaningarna har rört bitumen och cement. Nils Enberg berättar att järnvägsområdet är mer komplext eftersom det är beroende av tusentals unika komponenter och de flesta av dem kan definieras som strategiska insatsvaror.