Öppen standard införs för enhetligt utbyte av anläggningsdata
Trafikverket inför ISO-standarden IFC – ett bidrag till digitaliseringen av samhällsbyggnadssektorn. Med IFC kan anläggningsdata utbytas enhetligt mellan aktörer och skeden, både internt och externt. Det minskar kostnaderna i anläggningens livscykel.
Trafikverket driver en stor mängd om- och nybyggnadsprojekt för att möta Sveriges transportbehov. Det som syns för allmänheten är anläggningsarbetet på plats men det produceras också stora mängder anläggningsdata som ska lagras och analyseras för vidare planering, byggande och underhåll.
Anläggningsdata behöver också delas mellan olika system och användare, både inom Trafikverket och med externa leverantörer. För att datautbytet ska fungera ändamålsenligt har Trafikverket beslutat att införa den internationella och öppna ISO-standarden IFC (Industry Foundation Classes) som grund för hur anläggningsdata ska struktureras, paketeras och levereras. Beslutet påverkar i första hand nya projekt i vilka IFC kommer att införas stegvis.
Effektivitetsvinster som sparar tid och pengar
Med beslutet kan Trafikverket säkerställa enhetliga informationsleveranser genom en tydligare kravställning mot leverantörer. Det ger också möjligheter för långsiktig arkivering av BIM-modeller. IFC är en av flera pusselbitar i Trafikverkets digitaliseringsarbete och ger förutsättningar för bättre datadrivna analyser och digitala tvillingar.
– Införandet av IFC gör att vi kan arbeta mer effektivt både inom Trafikverket och tillsammans med andra aktörer. På sikt kommer vi spara både tid och pengar, vilket är en vinst för hela samhället. Vi får mer väg och järnväg för pengarna, säger Peter Axelsson, Strateg BIM, Ekonomi och Styrning.
Trafikverket visar genom beslutet att IFC är en långsiktigt vald lösning som kommer att vara en viktig del av Trafikverkets förmåga att effektivt utbyta anläggningsdata mellan system, aktörer och skeden. På sikt öppnar beslutet även för maskinläsbara leveranskrav och automatiserade leveranskontroller.