Denna nyhet är äldre än 6 månader

Skarpt läge på Malmbanan och cybersäkerhet vid ERTMS branschdag

ERTMS digitala branschdag hölls den 17 maj och samlade över 250 deltagare.                 – Klarare förutsättningar för utrullningen av ERTMS ska ge oss ska bättre förutsägbarhet, sade Christoffer Crafoord, chef för ERTMS på Trafikverket.

Förra året skedde en översyn av ERTMS som involverade stora delar av Trafikverket. Den omfattade såväl tidplan, som kostnader och anläggningens utformning, med en ny föreslagen sluttid 2042. Översynens resultat var ett viktigt underlag i myndighetens förslag på ny nationell plan i slutet av förra året. Trafikverket hade också fått regeringens uppdrag att analysera och kvalitetssäkra införandet av ERTMS i det svenska järnvägssystemet, och det uppdraget redovisades parallellt. 

Årets branschdag arrangerades samtidigt som Trafikverket och branschen fortfarande väntar på regeringens besked om ny nationell plan. Det innebar att en ny utrullningsplan inte kunde presenteras på branschdagen.
Men Christoffer Crafoord, som tog över rodret för ERTMS på Trafikverket för knappt ett år sedan, redogjorde för det intensiva arbete  som skett i ERTMS-organisationen i samband med den stora översynen. Ett större förbättringsarbete som förutom ny leveransplan ska skapa stabila förutsättningar och strukturer för ännu bättre kontroll av tid, kostnad och innehåll. Dessutom har en större omorganisation genomförts. 

– Vi kommer också ha ett fortsatt fokus på säkerhet och arbetsmiljö, menade Christoffer Crafoord. 

Denna branschdag var den tredje för ERTMS räkning. Som tidigare år deltog Matthias Reute, EU:s särskilda    koordinator för ERTMS. Mathias Reute har en överblick över utrullningen av både mark- och ombordsystem i hela EU.

–  Vi har nått en tidpunkt, konstaterade han, då ERTMS planeras eller är på väg att installerats i en stor del av järnvägsnätet i Europa.

Av det järnvägsnät som är planerat fram till 2023 har över 40 procent av marksystemet tagits i drift och över 40 procent är under konstruktion. Endast en mindre del är oplanerad.

Matthias Reute. 

Runt år 2040 kommer stora delar av järnvägens stomnätverk i Europa ha ERTMS och en hel del länder har utrustat hela sitt nät. Men installationen av tågens ombordsystem släpar efter, hävdade Matthias Reute. 

–  ERTMS behöver bli standard på nya fordon, och det behöver bli bättre synkronisering mellan markutrullningen och installationerna på tågen, sade Matthias Reute.

Thorbjörn Sagner på Trafikverket redovisade de svenska siffrorna av fordonsinstallation.
Ett tåg av tio har i Sverige fått ERTMS ombord. Justus Stern från SJ fyllde i och berättade om tågoperatörens erfarenheter av ombordinstallationen. Han fick också tillfälle att varna för risken för brist på ingenjörer. 

Ett inslag som väckte särskilt intresse var ett pass om cybersäkerhet som hölls av Pontus Blomqvist från Trafikverket. Han visade hur säkerhet på järnvägen är på väg att gifta ihop sig med frågor som berör cybersäkerhet, ett område som är högaktuellt. Traditionell järnvägslagstiftning behöver hanteras parallellt med nya direktiv inom cyberområdet.

Christoffer Crafoord, Mikael Alverstrand, Christian Löf, Gustaf Engstrand, Thorbjörn Sagner. 

Två paneldebatter med deltagare från branschen hölls också. Anna Malmlund från Trafikverket fick avsluta dagen. Hon ansvarar för den norra delen av Sverige, där Malmbanan är en viktig del. Hon berättade om framdriften och utmaningar inför ibruktagningen där nästa år.

–  Det är otroligt viktigt att ha en gemensam dialog med branschen för att klara av den kommande övergången, avslutade hon.

Ytterligare information om ERTMS – nytt signalsystem.