Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ny teknik halverar ljudstyrkan från järnvägen

För att möta dagen och framtidens krav på tystare järnväg jobbar Trafikverket tillsammans med tio andra infrastrukturförvaltare i Europa för att utveckla en ny produkt som minskar bullret med 2–3 dB, en halvering av ljudstyrkan.

Karin Blidberg, nationell samordnare för buller och vibrationer.
Karin Blidberg, nationell samordnare för buller och vibrationer, Trafikverket. 

Projektet, som går under namnet LOWNOISEPADS (se faktaruta nedan), har utvecklat en ny typ av mellanlägg för att minska buller från järnvägen.

– Vi har fått ny kunskap som ökar vår förmåga att bekämpa ljudet vid källan där det genereras, menar Matthias Asplund, senior spårspecialist på underhåll.

För att kunna mäta effekten används också en ny typ av utrustning som mäter både spårets vibrationer i olika frekvenser och ljudet från passerande tåg under längre tidsperioder.

I projektet ingår även Anders Hammar specialist på spårkomponenter och Dr. Martin Li specialist på spårdynamik

– Det här är ett mycket gott exempel på hur vi tillsammans med internationella experter utvecklar vår förmåga att bygga och underhålla spåren så att bullret från järnvägstrafiken minskar, säger Karin Blidberg, nationell samordnare för buller och vibrationer.

 

Ljudmätningar av passerande fordon i Sunderbyn, Luleå.
Ljudmätningar av passerande fordon i Sunderbyn, Luleå. 

 

Matthias Asplund, senior spårspecialist på underhåll.
Matthias Asplund, senior spårspecialist, Trafikverket. 

Buller är en hälsorisk

Den nya lösningen utgår från det som händer i befästningen mellan räl och slipen. Det är en kontaktyta som har vital betydelse för ljud och vibrationer.

Fördjupad kunskap om den negativa påverkan som buller och vibrationer har på människors liv och hälsa, i kombination med en utveckling där bebyggelsen kommer allt närmare spåren har ökat intresset för forskningsområdet.

– En stor utmaning är städerna med sina komplexa trafikförhållanden. Här är det nödvändigt att vi har ett systemtänk. Vi måste beakta anläggningen i sig men också de som rullar i anläggningen. Till det kommer tillgänglighet och säkerhet, och allt måste fungera tillsammans, menar Matthias.

 

 

LOWNOISEPADS

Projektet LOWNOISEPADS är initierat av det Internationella järnvägsförbundet UIC där Sverige är medlem. UIC samlar alla olika yrkesroller inom järnvägssektorn och jobbar för att främja järnvägstransporter. Akronymen står för Union Internationale des Chemins de fer.