Kampanj för kompetensförsörjning i anläggningsbranschen
För att locka nästa morgondagens kompetens samarbetar Trafikverket, Byggföretagen och Innovationsföretagen med kommunikationsbyrån Gullers Grupp kring en kampanjsatsning.
Detta görs inom ramarna för det som tidigare kallades Anläggningsforum.
– Kommunikationen riktar sig till gymnasieungdomar i första hand - en målgrupp som har låg, eller ingen, kunskap om anläggningsbranschen. Nu vill vi väcka ett intresse för vår viktiga bransch, genom en kampanj som sticker ut. Målet är att ungdomarna ska överväga anläggning i sitt stundande studie- och karriärval, säger Trafikverkets projektledare Lena Olsson.
Kampanjen är utformad som en filmserie i två delar. Den för målgruppen populära influencern Kaeli Abdi besöker projekt för att lösa olika samhällsutmaningar. I filmerna träffar Kaeli medarbetare från Byggföretagens och Innovationsföretagens medlemsföretag samt Trafikverket.
Inspelningsfasen är nu färdig och arbetet pågår för fullt med klippning och slutproduktion. Lansering är i februari-mars, lagom till att ansökan för eftergymnasiala studier öppnar. Vårens satsning är planerat som en första del, följt av fler.