Lyckad uppdatering av ERTMS på pilotbanorna Ådals- och Botniabanan
I november fick pilotbanorna den version av tågskyddssystemet som ska användas vid driftsättningen på Malmbanan i juni nästa år.
Under söndagen den 13 november uppdaterades signalsystemet till versionen SR8.2 v14.3. Samtidigt gjordes mindre fysiska förbättringar i anläggningsförbättringar för att öka kapaciteten. Den senaste versionen som driftsattes i slutet av förra året har saknat viss funktionalitet för att tillåta det senaste ombordsystemet att trafikera på motsvarande marksystem vilket nu är åtgärdat. Versionen har utvecklats under en längre tid och det har varit ett intensivt arbete under de sista månaderna för att komma i mål.
– Det är skönt att uppdateringen är plats då det är en viktig pusselbit inför inkopplingen på Malmbanan under sommaren 2023. Det är då vi börjar rulla ut ERTMS på allvar, säger Sebastian Axelsson som är uppdragsledare på pilotbanorna.
Under söndagskvällen avgick första tågen från Umeå och Sundsvall med det uppdaterade systemet för att sedan trafikera Ådal- och Botniabanan. Strax efter avgångarna gick det att konstatera att systemet klarade operativ drift på ett bra sätt. Samtidigt kommer fortsatt uppföljning att ske inom ramen för erfarenhetsdriften.