Denna nyhet är äldre än 6 månader

Det nya signalsystemet fortsätter att leverera goda resultat i ERTMS-programmets årsrapport

ERTMS fortsätter att hålla en stabil nivå över åren och levererar avsevärt bättre resultat än det gamla signalsystemet.

Statistik från driftsuppföljningen 2019 visar att antal fel och förseningsminuter på ERTMS-banorna är betydligt lägre än på de konventionella banorna. Jämfört med 2018 har det skett en minskning av antal fel på både konventionella och L2-banor (ERTMS-banor). Antalet förseningsminuter har dock ökat under året för L2-banor jämfört med föregående år, beroende på två större händelser som inte orsakats av ERTMS-systemet, medan de minskat för de konventionella banorna.

ERTMS är den nya europeiska standarden för järnvägens signalsystem som innebär robustare och pålitligare system som också ska underlätta för landsöverskridande tågtransporter. I och med införandet av ERTMS i Sverige så uppgraderas även en hel del av övrig järnvägsutrustning. Till exempel tas optiska signaler längs järnvägen bort då de inte behövs med det nya systemet, vilket minskar framtida underhållskostnader, och gamla ställverk reduceras i antal och byts mot nya, digitala ställverk som kan styra större områden.

Det nya signalsystemet ERTMS (L2) finns i dag i drift på Ådalsbanan, Botniabanan och Haparandabanan. L2-banorna jämförs i driftsuppföljningen med de konventionella banorna som har det gamla signalsystemet ATC. Jämförelsen görs för att följa upp och mäta ERTMS-systemets prestation över tid. Analyser av statistiken görs för att identifiera förbättringsmöjligheter och göra systemet ännu mer tillförlitligt.

Så mäter vi

Från den insamlade statistiken mäter programmet dels antal förseningsminuter, dels antal fel för att så långt som möjligt jämföra de olika systemen med varandra. För att eliminera skillnader som exempelvis beror på olika trafikering på olika banor mäter Trafikverket antalet förseningsminuter genom att dividera med längden av den sträcka som tågen kört (tågkilometer). För att jämföra antal avvikelser mellan ATC och ERTMS har antal fel dividerats med banornas längd (bankilometer).

För att läsa hela rapporten, använd länken  Årsrapport 2019 – Driftsuppföljningsrapport ERTMS-program.

Årsrapport 2019 – Driftsuppföljningsrapport ERTMS-program (pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster)

Årsredovisning1.png

Årsredovisning2.png