Handläggningstider för transportdispens

Hur snabbt vi handlägger ditt ärende beror på vilken typ av transport ärendet gäller, hur du har ansökt och hur komplett din ansökan är.

Turordning i handläggningen

Våren 2024 införde vi en turordning i handläggningen av ansökningar. I turordningen utgår vi från datumet din ansökan kommer in till Trafikverket (diariedatum).

Vi tar också hänsyn till det önskade transportdatumet. Vi handlägger ärenden med önskat transportdatum tre dagar fram i tiden (för FAV-ärenden) eller fem dagar fram i tiden (för övriga ärenden), beräknat från varje datum.

Vi uppdaterar status i turordningen varje vardag kl. 9.00 och kl. 13.00. Du får reda på från vilket datum som ansökningar hanteras för tillfället i Trix. Du behöver inte vara inloggad för detta. Klicka på länken, så kan du se hur status är just nu:

Turordning i handläggningen i Trix

Det är i dagsläget svårt att definiera exakt när ett beslut kan förväntas, då det varierar stort med hur många ärenden som kommer in respektive datum.

Vi kan inte fatta beslut allt för långt innan transporten ska genomföras, eftersom situationen på vägarna kan förändras, till exempel på grund av oplanerade vägarbeten. Vanligtvis väntar vi med dispensbeslutet till någon eller några dagar innan transporten ska utföras.

Förtur

Vi kan hantera vissa ärenden med förtur. Det kan vara en transport som drabbas av ett haveri eller om det uppstår en möjlighet för att göra en returtransport som kräver dispens.

Vid ett haveri behöver du som sökande utförligt beskriva varför vi ska prioritera ansökan. Vid en returtransport ska du visa vilket tidigare dispensärende returtransporten kopplas till (ange ärendenummer).

Maila önskemål om prioritering till transportdispenser@trafikverket.se

Olika handläggningstid beroende på ärendetyp

En ansökan som är komplett går fortare att handlägga än en ofullständig som kräver komplettering. Därför rekommenderar vi dig att kolla så att alla delar är med innan du skickar in din ansökan.

Handläggningstiden kan också bli längre för ärenden som kräver vidare utredningar eller yttranden från andra myndigheter.

Handläggningstiden för en ansökan om transportdispens varierar också beroende på om du är FAV-användare och gör en stor del av beredningen själv eller om du behöver hjälp från oss.

Hur många handläggare jobbar med dessa ärenden?

Trafikverket har 20 medarbetare på enheten för transportdispenser. Av dessa är det ungefär 15 årsarbetskrafter som jobbar med handläggning av transportdispenser. Vi har påbörjat utbildning av tre ytterligare handläggare, som på lite sikt kommer att förstärka våra nuvarande resurser. På enheten finns även personer som jobbar med andra arbetsuppgifter förvaltning av IT-stödet Trix med mera.

Transportdispenser i siffror

Under 2023 hanterade Trafikverket 31 818 ärenden. Under 2024 ligger antalet ärendet på en något lägre nivå.

Andelen FAV-ärenden var 2023 68 procent.

De fem vanligaste dispenstyperna hittills under 2024 är:

  • Bred transport med odelbar last (351–450 cm)
  • Bred och tung mobilkran (261–310 cm)
  • Bred, lång och tung transport med odelbar last 351–450 cm och 24,01–30,0 m
  • Bred, lång och tung transport med odelbar last (bredare än 450 cm och längd 24,01–30,0 m)
  • Bred och tung transport med odelbar last (351–450 cm)