Pilotbanor ERTMS
Efter systemgodkännande på testbanorna införs ERTMS-systemet på pilotbanor. Det finns fyra pilotbanor.
Botniabanan driftsattes 2010, och löper mellan Västeraspby och Gimonäs. Alstom är leverantör. Version: M95, SR 7.3. År 2021 ersatte och installerades Baseline 2 R2 SR 8.2.
Ådalsbanan driftsattes 2011 och sträcker sig mellan Sundsvall och Västeraspby. Alstom är levarantör. Version: M95, SR 7.3. År 2021 ersatte och installerades Baseline 2 R2 SR 8.2. 2024 uppdaterades till SR 8.4.
Haparandabanan driftsattes 2013 och går mellan Buddbyn och Haparanda. Hitachi är leverantör. Version: M11, V4.
Västerdalsbanan har systemnivå L3 istället för L2. Den installerades 2012 på sträckan Repbäcken–Rågsveden–Malung. Alstom är leverantör. Version är Regional SR 7.1. Trafikverket kommer inte att gå vidare med denna version, systemnivå L3. Ett projekt är startat för att ersätta nuvarande system med Baseline 3 R2.
Ny rutin för att testa loks krypteringsnycklar mot radioblockcentral
För att inte riskera störningar i tågtrafiken införs en ny rutin för järnvägsoperatörer och fordonstillverkare när de ska testa lokens krypteringsnycklar. Det sker genom att ringa upp en radioblockcentral i det nya signalsystemet ERTMS.
Uppringningen ska ske mot en specifik radioblockcentral för teständamål och inte gå till de som finns på Ådals-, Botnia- och Haparandabanorna.
Radioblockcentraler är en del av signalanläggningen som används för kommunikation med tågens lok. Kommunikation är krypterad och samma nycklar behöver både finnas ombord och i radioblockcentralen.
Ny rutin för att testa loks krypteringsnycklar mot radioblockcentral