Pilotbanor ERTMS
Efter systemgodkännande på testbanorna införs ERTMS-systemet på pilotbanor. Det finns fyra pilotbanor.
Botniabanan
ERTMS finns på delar av Botniabanan vid styrområde Örnsköldsvik som sträcker sig mellan Solum – Gimonäs. 2010 så togs Sveriges första ERTMS Level 2 system i bruk på Botniabanan med Alstoms system M95. Därefter har en rad olika systemversioner med utökade funktioner samt rättningsversioner driftsatts. Den senaste systemversionen av ERTMS som nu är driftsatt är systemleverantören Alstoms M95 SR8.2U v.14.3.
Ådalsbanan
ERTMS finns på delar av Ådalsbanan vid styrområde Härnösand som sträcker sig mellan Nacksta – Harasjön. 2011 så driftsattes ERTMS Level 2 för första gången på Ådalsbanan med Alstoms M95, och har därefter precis som Botniabanan haft flertal uppgraderingar av systemet. 2024 så uppgraderade man Ådalsbanan från M95 SR8.2U v.14.3 till SR8.4.
Haparandabanan
Haparandabanan sträcker sig mellan Buddbyn och Haparanda. Banan är 15 mil lång och har 9 driftsplatser. 2013 så driftsattes ERTMS Level 2 för första gången på Haparandabanan med Hitachis M11 V.2.5.3. Därefter så har man uppgraderat systemet till M11 V4.3U som finns idag. 2021 så moderniserades Haparanda station och banan öppnades även för trafik med passagerare.
Västerdalsbanan
Västerdalsbanan har systemnivå L3 istället för L2. Den installerades 2012 på sträckan Repbäcken–Rågsveden–Malung. Alstom är leverantör. Version är Regional SR 7.1. Trafikverket kommer inte att gå vidare med denna version, systemnivå L3. Ett projekt är startat för att ersätta nuvarande system med Baseline 3 R2.
Ny rutin för att testa loks krypteringsnycklar mot radioblockcentral
För att inte riskera störningar i tågtrafiken införs en ny rutin för järnvägsoperatörer och fordonstillverkare när de ska testa lokens krypteringsnycklar. Det sker genom att ringa upp en radioblockcentral i det nya signalsystemet ERTMS.
Uppringningen ska ske mot en specifik radioblockcentral för teständamål och inte gå till de som finns på Ådals-, Botnia- och Haparandabanorna.
Radioblockcentraler är en del av signalanläggningen som används för kommunikation med tågens lok. Kommunikation är krypterad och samma nycklar behöver både finnas ombord och i radioblockcentralen.
Ny rutin för att testa loks krypteringsnycklar mot radioblockcentral