Tunga fordon har ofta långa körsträckor och förhållandevis hög bränsleförbrukning. Även en relativt sett liten besparing per kilometer ger stora nyttor.
Planera din körning – undvik stopp
När du startar från stillastående drar fordonet stora mängder bränsle. Att undvika stopp är därför ett av de bästa sätten att spara bränsle. Det sparar också tid. Du kan minska antalet stopp genom bra färdplanering och genom att ha god framförhållning när du närmar dig korsningar och rondeller.
Utnyttja terrängen – håll jämn fart
Genom att läsa av landskapet kan du utnyttja medlut och flacka partier, och förbereda dig för motluten. Försök att hålla jämn fart. Låt inte hastigheten sticka iväg så att du måste bromsa bort energin eller så att farthållaren går in. Sänk heller inte farten så lågt att du måste accelerera senare.
Kör på rätt varvtal
Har du en manuell eller halvautomatisk växellåda och kör den på manuellt läge så ha koll på det ekonomiska varvtalsområdet för din lastbil och lära dig att använda det. Håll dig inom det varvtal där motorn har störst vridmoment (detta varierar mellan olika fordon så titta i din instruktionsbok).
Låt varvtalet och farten sjunka i långa motlut
Kör prestigelöst i långa motlut. Låt hastigheten falla i stället för att växla ner tidigt. Växla sedan ner med hela steg – splitta inte. Växla upp tidigt när varvtalet åter stiger. Genom att ta det lugnt uppför kan du spara mycket bränsle utan att tappa tid.
Motorbromsa – använd rörelseenergin
Ett sätt att spara bränsle att utnyttja fordonets rörelseenergi, den kraft som ligger i tyngden och rörelsen. Motorbroms är helt enkelt att bara släppa gasen i god tid; fordonet rullar längre än man tror, speciellt med last. Rätt lufttryck är viktigt för att minska rullmotståndet, så kontrollera lufttrycket ofta!
Vid nyare fordon med halvautomatisk växellåda finns idag ofta utrullningsfunktion s k EcoRoll eller frihjulsfunktion. Det innebär att motorn frikopplas från drivlinan när gasen släpps och fordonet rullar mycket längre. Med begreppet "motorbroms" menar man att någon hjälpbroms aktiveras t ex retarder eller kompressionsbroms.
Kollar du av vägen långt fram och planerar din körning i god tid kan du använda utrullningsfunktionen på ett klokt sätt. Behöver du bromsa ner hastigheten mer använder du fordonets hjälpbroms.
Undvik för hög hastighet – håll dig inom tillåtna hastighetsgränser
Rätt fart är avgörande för att du ska spara bränsle. Bränslekostnaden ökar med omkring 20 procent om du försöker öka marschfarten från 78 till 90 km/tim.
Undvik tomgång
Vid tomgångskörning är utsläppen av hälsofarliga ämnen större än när man kör bilen. Om motorn är kall, är utsläppen mycket smutsiga och det drabbar både den som sitter i bilen och de som finns i närheten. Moderna dieselmotorer mår bra av att slås av. De startar mitt i bränslecykeln och når fullt bränsletryck direkt. Vid långa tomgångskörningar kyls däremot motorn ner av det oförbrända bränslet.
Ett sätt att förbättra ekonomin är därför att slå av motorn när fordonet står stilla. Man sparar åtskilligt – och håller sig ändå inom lagens ramar. Tomgångskörning i mer än en minut är förbjuden i de allra flesta kommuner.
Följ upp
Följ upp bränsleförbrukningen