Den övergripande inriktningen för den här utlysningen är att bidra till portfölj Planera, med fokus på att utveckla transportsystemet till en mer och mer effektiv och integrerad del i lösningarna på samhällets utmaningar. För att klara detta krävs olika perspektiv och infallsvinklar, det är tillsammans vi kan möta utmaningar och hitta morgondagens lösningar.
Utlysningen – en del av satsningen på ”ett större VI”
Den här utlysningen är en del av Trafikverkets Forskning och Innovation och utgör en fortsättning på en FoI-satsning som gått under namnet ”Stärkt samverkan - ett större VI”. Den har inneburit ett kluster av FoI projekt och ett sammanhang som har bidragit till ett gemensamt tema med fokus på utmaningar, kunskapsbehov och fortsatta utvecklingssteg.
Satsning på ”Nästa generations beslutsstöd”
Syftet med denna utlysning är att starta ett antal projekt under första halvan av 2024, som utgör en etableringsfas för en succesivt utökad satsning på temat ”Nästa generations beslutsstöd”.
Resultatet av projekten som genomförs inom ramen för denna utlysning ska bidra till att forma fortsatt inriktning för satsningen. Avsikten är att starta ett antal förstudier 2024, men även fleråriga projekt som bedöms ha potential att bidra långsiktigt till detta forskningsområde. Genom en riktad utlysning finns möjlighet att samla ihop ett antal forskningsprojekt som bidrar till ett sammanhang där olika kompetenser delar en gemensam karta inom ett tema.
Målsättning med satsningen på ”Nästa generations beslutsstöd” är att långsiktigt bidra till att initiera fler behovsmotiverade FoI-projekt för en ökad integrering av FoI resultat i Trafikverkets kärnverksamhet utifrån Planeras fokus. En mer specifik målsättning med denna utlysning som en del av den satsningen är att öka kunskapen inom de utmaningar som behöver adresseras för att möta nutidens och framtidens behov av nästa generations beslutsstöd.
Utmaningar och prioriterade forskningsbehov i utlysningen
Transportsystemet är en integrerad del av samhället där hög tillgänglighet, kostnadseffektivitet, tillförlitlighet och säkerhet är en förutsättning för vår välfärd. Samtidigt som vi är beroende av en hög funktionalitet så måste negativa effekter från transportsystemet minska. Vi står i ett paradigmskifte där transportsystemet ska bli fossilfritt till år 2045.
Megatrender förändrar samhället och leder till nya krav, nya förutsättningar och spelplan för transportsystemets aktörer. Vi är en del av en föränderlig omvärld som innebär förändringar i transportsystemet och Trafikverkets planering. En ökande digitalisering skapar nya möjligheter men också nya krav och ökad sårbarhet. Livsstilsförändringar och teknikutveckling påverkar framtidens mobilitet. Även om en trend är inbromsad globalisering, så är Sverige ett litet land med en exportindustri som är beroende av kostnadseffektiva och tillförlitliga transporter för bibehållen konkurrenskraft. Senaste årens kriser med pandemi, konflikter och en ökande klimatpåverkan har synliggjort behovet av transportsystemets robusthet.
Infrastruktursatsningar innebär stora investeringar med en lång livslängd. Planering av infrastrukturen sker på flera nivåer, både geografiskt och med olika tidsperspektiv. För att Trafikverkets ska uppfylla strategiska mål om en effektiv tillgångsförvaltning krävs en mer koordinerad och målstyrd förmågeutveckling.
Nutiden innebär stor osäkerhet och komplexitet i omvärlden. Hur planerar vi under stor osäkerhet och komplexitet då förutsättningarna och behoven påverkas av det som händer i en föränderlig omvärld? Hur ser vi till att tekniken används för att nå målen? För vem planerar vi? Hur kan vi tillsammans rusta oss och varandra med mer innovativa och mer delade beslutsstöd?
Det finns behov av Nästa generations beslutsstöd som kan beskriva scenarier av morgondagens hållbara transportsystem samt omställningen som krävs för att möjliggöra detta. Det finns behov av metoder och modeller som stödjer utveckling av ett samhällsekonomiskt effektivt transportsystemoch som är tillämpbara i en planeringskontext med dynamiska förutsättningar. Kunskapsbehoven kan beskrivas med tre olika infallsvinklar: tillämpningar, samhällsekonomiska analysverktyg och planeringskontexter. Dessa tre sammanlänkande delar motsvarar tre fokusområden i denna utlysning.
Vilken typ av projekt finansieras?
I denna utlysning välkomnas nyskapande projektidéer för att ta nästa steg i satsningen på ”Nästa generations beslutsstöd”. Projekt som förenar utlysningens tre fokusområden är särskilt välkomna. Projekt som har sin tyngdpunkt i ett fokusområde ska tydligt beskriva hur avgränsningar och frågeställningar relaterar till de övriga två.
Framtidens transportlösningar i ett hållbart samhälle (mål och behov)
Det första fokusområdet är inriktat på transportsystemets funktionalitet och hållbarhet och utgör tillämpningsområden för nästa generations beslutsstöd. Det finns behov av att kunna beskriva och analysera framtidens transportlösningar i ett hållbart samhälle, vilka förutsättningar som krävs för dessa (t.ex. i form av krav på infrastruktur), samt konsekvenser för transportsystemets olika aktörer och användare, t.ex. genom modellering och analys av scenarier.
Det finns behov av att utveckla lösningar som möjliggör en hög tillgänglighet för människor, näringsliv och andra samhällsaktörer, som samtidigt minimerar negativa effekter. Ett led i detta handlar om att beskriva användarnas behov och krav samt drivkrafter för utveckling. Det kan handla om kvantitativa modeller och metoder för att analysera effekter av olika policyinriktningar och teknikval. Underlagen ska kunna bidra till att möjliggöra en samhällsekonomiskt effektiv planering.
Frågeställningar inom detta fokusområde kan handla om:
- Integrerade lösningar för omställningen till ett hållbart samhälle.
- Etablering av ett tydligt användarperspektiv på utveckling av tjänster och nytta.
- Aktiv tillgångsförvaltning av järnvägs- och vägtransportsystemet.
- Högre effektivitet i kapacitetsutnyttjandet av transportsystemen.
Integrerad och iterativ scenarieplanering (metoder och modeller)
Det andra fokusområdet är inriktat på modeller, verktyg och lösningar som möjliggör nästa generations beslutsstöd för transportsystemets, samhällets, näringslivets och medborgarnas aktörer. Detta fokusområde är inriktat på att skapa smartare och effektivare metoder och modeller som grund till samhällsekonomiska beslutsstöd (utifrån ett breddat begrepp). En utmaning som sticker ut är hur man ska hantera osäkerheter dels om förutsättningar och dels om scenarioanalyser och dess samhällsekonomiska konsekvenser. Kvantitativa samband är eftersträvansvärt men inte alltid uppnåeligt.
Frågeställningar inom detta fokusområde kan handla om:
- Utveckla smartare datahantering och -fångst till prognoser och samhällsekonomiska analyser.
- Effektantaganden för scenarier och analyser av nya företeelser.
- Regionalekonomiska och sociala effektanalyser samt fördelningsanalyser.
- Analys av nyttor och kostnader i planeringsprocessens tidiga skeden.
- Värdering och hantering av icke marknadsprissatta effekter.
Sammanhang för planeringsutmaningarna (arenor, processer, system)
Det tredje fokusområdet handlar om förståelse för, agerande i och utveckling av befintliga och kommande kontexter och förutsättningar. Det finns behov av en utvecklad styrning av, i, genom, och i samspel mellan olika samhällsaktörer. Det finns behov av värdeskapande arenor och tillhörande beslutsstöd som stödjer dialog och samordning av effekter, nyttor och utveckling inom flera områden och nivåer i samhället. Utgångspunkten är Trafikverket som avnämare, men som en del av ett större sammanhang i samhällsutvecklingen. (Stärkt samverkan i samhällsutvecklingen – ett större ”VI”).
Frågeställningar inom detta fokusområde kan handla om:
- Adaptiva arenor och delat beslutsstöd.
- Systemperspektiv och innovation för nyttiggörande, synergier och synteser.
- Kapitalisering tillgängliggörande av ny kunskap .
- Hur kan planeringen av transportsystemet utvecklas för att dra nytta av digitaliseringens möjligheter?
- Den offentliga affären som nyckel och drivkraft för en hållbar samhällsutveckling.