Införandet av standardbroar i Trafikverkets projekt medför ett nytt arbetssätt där även byggprocessen är optimerad. Det är en stor skillnad jämfört med tidigare. Idag bestäms det sent i processen hur en bro ska byggas, vilket medför större osäkerheter när det gäller kostnader och arbetsmiljö. Dessutom motverkar det framförhållningen för både entreprenörer och underleverantörer. Genom att entreprenören tidigt vet vilka komponenter som behövs och hur produkten kan byggas, kan även underleverantörer kopplas in tidigt.
Det nya arbetssättet innefattar alla som är delaktiga i processerna för planering och byggande – från projektledare i tidiga skeden till entreprenörer och byggare, och hela vägen fram till den som ska förvalta bron.
Standardiseringen innebär också att resurser utnyttjas effektivare, genom att kompetens
frigörs till andra delar av processerna för projektering och byggande. Utförliga metodbeskrivningar och informationshandlingar möjliggör en enklare dialog mellan aktörerna, exempelvis mellan beställare och entreprenörer, men även mellan projektledare och de som bygger.
Pågående arbete och målbild
Ett stort antal broar för både järnväg och väg tas fram för att möta olika förutsättningar. Pågående arbete inom framför allt Norrbotniabanan resulterar i järnvägsbroar i olika längder för både enkelspår och dubbelspår, men även vägbroar. Även pålgrundlagda broar konstrueras, vilket syftar till att hantera situationer med särskilda geotekniska förutsättningar.
Standardbroar i Norbotniabanan
Norrbotniabanan är en 27 mil lång ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Den stärker samhällsutvecklingen och näringslivets konkurrenskraft i hela Sverige. Utöver själva järnvägen behöver bland annat 55 mil nya vägar och 250 broar byggas, varav många är standardbroar.
Läs mer om projektet på trafikverket.se/norrbotniabanan