Digitala automatkoppel - möjliggör mer gods på järnvägen
Automatisering och digitalisering är en viktig möjliggörare för sömlösa, konkurrenskraftiga godstransporter på järnväg och tillika ett viktigt bidrag för transportsektorn att möta EU:s gröna mål.
Digitala automatkoppel (DAC) möjliggör längre, tyngre och snabbare tåg liksom automatiserade tågförberedelser på bara några minuter istället för timmar. Ett föråldrat och mestadels manuellt arbete ersätts med moderna och säkrare arbetsmetoder. Det bidrar till kortare transittider och ytterligare kapacitet på bangårdar, terminaler och i järnvägsnätet.
I och med att vagnarna förses med el och intelligenta enheter (IoT etc.) underlättas också sömlös datakommunikation. Med intelligenta godståg och helt digitaliserade godstransporter kan alltså informationsutbyte som spårningsinformation, vagnslokalisering och tågintegritetskontroller ske i realtid vilket ökar effektiviteten och attraktiviteten för gods på järnväg.
Trafikverket arrangör av demonstration på konferens i Bryssel
Den 2 april i Bryssel genomfördes konferensen ”Framtidens järnväg för godstransporter”. Trafikverket stod som värd för arrangemanget i samspel med ER JU, vilket även innefattade en live-demonstration av vagnar med automatkoppel i samarbete med DAC4EU projektet och DB. (se sändningen via länk nedan)
En av talarna under konferensen var Giorgio Travaini, tillförordnad verkställande direktör för Europe’s Rail JU. Han vill gärna se att Europa blir den första kontinenten som till fullo nyttjar den potential som ett införande av DAC innebär med fullständig automatisering och digitaliseringen av järnvägsfrakten.
– DAC är en möjliggörare för att flytta mer gods till järnvägen och därmed en viktig faktor för att uppnå EU:s gröna mål. Nu ser vi fram emot att ta del av de erfarenheter som den större piloten, som är under planering, kan ge oss, menar Einar Schuch, internationell direktör i Trafikverket.
Även EU-kommissionens generaldirektör för mobilitet och transport Magda Kopczynska underströk klimataspekten.
– En satsning på DAC för godstransporter på järnväg bidrar både till målen för Europas Green Deal och till att optimera transportsystemet, till gagn för medborgare och näringsliv, säger Magda.
Plan för stegvis införande med start 2025
Sedan en tid tillbaka pågår förberedelser för en stegvis implementering i Europa med start under 2025. Planen är bland annat att genomföra en större pilot med testkörning av DAC-tekniken i ett flertal länder och med deltagare från hela godskedjan.
Införandet, den så kallade migreringen, hanteras och drivs av ett särskilt program inom EU-Rail, ”European DAC Delivery Program (EDDP) som också stöds av Europeiska kommissionen (EC) och europeiska järnvägsbyrån (ERA). Därtill har vi projektet ”DACcord” som ska stärka upp arbetet med en färdplan för migrering och relaterade aktiviteter. Här har Trafikverket ett särskilt uppdrag att informera och nätverka med andra infrastrukturförvaltare samt den nordiska marknaden.
Att planera och organisera införandet är en nyckelfråga och måste balansera lokala förhållande med helhetssyn. Man bör inrätta en central enhet för införande för att undvika allt för olika hantering.
‒ Utmaningen är huvudsakligen inte tekniken i sig själv utan att förändra arbetssätt och rutiner i en hel bransch med olika leverantörer och fordonstyper jämte finansieringsfrågor, menar Jan Bergstrand, Trafikverket som ansvarar för det femte flaggskeppet, TRANS4M-R inom Europe’s Rail vilket också omfattar DAC-projekten.
Projektet är formerat och stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar med Trafikverket som medfinansiär.
Detta projekt har fått finansiering från Europes Rail Joint Undertaking (JU) enligt bidragsavtal nr. 101102009. JU erhåller stöd från Europeiska unionens Horizon Europes forsknings- och innovationsprogram och andra medlemmar av Europes Rail JU än unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.