Resultat redovisas från In2Track3 i bokform
Boken ger en överblick över några av de resultat som levererats som bidrag till ökad kapacitet och kostnadseffektivitet inom järnvägen. Projektet avslutades för ett år sedan och koordinerades av Trafikverket.
Visionen för järnvägsforskningsprogrammet Europe’s Rail är att leverera ett flexibelt, multimodalt och pålitligt europeiskt järnvägsnät med hög kapacitet baserat på ett gränsöverskridande, integrerat system. Programmet tar ett helhetsgrepp om järnvägens utveckling i Europa. Föregångaren Shift2Rail lade grunden för det fortsatta arbetet mot ett gemensamt europeiskt järnvägssystem.
Ett utpekat och prioriterat område från Shift2Rail, är att förbättra den befintliga kapaciteten i anläggningen, indelad i följande områden:
- växlar och korsningar
- spår
- broar och tunnlar
Projektet som fokuserade på dessa områden kom att benämnas In2Rail och följdes av In2Track, In2Track2 och har nu avslutats med In2Track3.
Forskning för en optimerad järnvägsinfrastruktur
De resultat som levererats genom åren bidrar till bland annat förbättring av punktlighet, tillgänglighet, säkerhet, minskade livscykelkostnader, mer effektivt underhåll, interoperabilitet och inte minst en förbättrad kundupplevelse. Sammantaget förväntas det leda till ökad konkurrenskraft för det europeiska järnvägssystemet och den europeiska järnvägsleverantörsindustrin.
Projektet har haft ett stort antal så kallade demonstratorer, installationer som visar på möjligheterna för tillämpning.
– Demonstratorerna är ett tydligt bevis på projektets framgång i attsätta forskning i praktiskt tillämpbara lösningar, vilket ytterligare understryker In2Track3:s bidrag till att förbättra järnvägens prestanda och kostnadseffektivitet, menar Pernilla Edlund, koordinator för In2Track3 i Trafikverket.
Forskning som möter järnvägens utmaningar
Rapporten lyfter fram hur forskningen inom dessa områden bidrar till att möta dagens och framtidens utmaningar för järnvägen. Den är skriven av några av de forskare som varit direkt involverade i projektet och är sammanställd och redigerad av Pernilla Edlund och Anders Ekberg, Trafikverket.
25 projektmedlemsföretag och ytterligare 14 associerade partners från 10 olika länder deltog i projektet. Inblandade partners är infrastrukturförvaltare, teknikutvecklare, forskningsinstitut och universitet, vilket ger en bred representation av järnvägssektorn som helhet. Projektet har koordinerats av Trafikverket.
”Detta projekt har fått finansiering från Europes Rail Joint Undertaking (JU) enligt bidragsavtal nr. 101012456. JU erhåller stöd från Europeiska unionens Horizon Europes forsknings- och innovationsprogram och andra medlemmar av Europes Rail JU än unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.”