Hjulpar med bromsrigg

Vi bromsar oss in i framtiden

Forskningen för att nå excellensnivå för bromssystem på järnvägsfordon har växlat upp med en ny bromsrigg som utvecklas på Chalmers tekniska högskola

För att vara konkurrenskraftig i framtiden måste bromsarna på järnvägsfordonen vara med i utvecklingen. Bromsar och hjul är säkerhetskomponenter som överför kraft mellan fordon och spår och ska bidra till en hög tillförlitlighet. Området hjulpar och bromssystem har definierats som en viktig del i järnvägsbranschens fortsatta utveckling och utgör ett av tio Excellensområden där Trafikverket driver på för att utveckla världsledande expertis.

Därför satsar Trafikverket, i samarbete med Kompetenscentret Chalmers Järnvägsmekanik - CHARMEC - på att utveckla en ny bromsrigg. Finansieringen av bromsriggen kommer från CHARMEC och från Trafikverkets deltagande i Europe’s Rail-projektet In2Track3.

Behovsdriven forskning som ger snabb nytta

Idag finns det få bromsriggar i Europa där forskningsinriktade och specialsydda tester kan genomföras och behovet är stort. För att kunna utveckla nya typer av bromsar måste de testas i laboratoriemiljö innan de blir färdigutvecklade. Att då ha tillgång till en bromsrigg i Sverige stärker svensk konkurrenskraft och bidrar till att lösningar snabbare kommer ut på marknaden. Parallellt stöds också kunskapstillväxt och kompetensförsörjning inom järnvägsbranschen.

– Ska vi vara med och utveckla ett hållbart järnvägssystem med hög prestanda på fordonen och bibehållen hög säkerhet på järnvägssystemet måste vi ha tillgång till en bromsrigg, konstaterar Matthias Asplund, senior specialist på Trafikverket.

Gruppbild på de som arbetar med den nya bromsriggen
Gruppen på Chalmers som jobbar med att iordningställa bromsriggen, från vänster: Jan Möller, Eric Voortman Landström, Roger Lundén och Tore Vernersson. 

Bromsarna får även ett större fokus i arbetet med autonoma tåg där nya och andra krav ställs på bromsarna. Det är arbete som pågår inom EU-programmet Europe’s Rail.

Uppstart pågår

Intrimningen av utrustningen kommer att ske i två steg, det första steget är att man genomför bromsprov med riggen utan räl. Nästa steg är att både genomföra bromsprov och att köra hjulet mot en räl för att efterlikna verkliga driftsförhållanden.

– Det är ett hektiskt jobb att få igång bromsriggen som kräver mycket intrimning. Men när den börjar rulla kommer vi ha en enorm nytta av den säger Tore Vernersson, forskare på Chalmers.

Bromsriggen är inbyggd i en container vilket medger att partikelgenerering kan studeras. En vidareutveckling av riggen kan vara att även klimatet ska kunna kontrolleras vid testerna.

– Klimatet är något som är unikt för oss i Sverige och vi behöver känna till prestanda på exempelvis nya bromsbelägg i kallt klimat innan de i bred front implementeras på fordon, avslutar Matthias.

Fakta

Projektet In2Track3, som är en del av EU:s järnvägsforskningsprogram Shift2Rail, har byggt vidare på resultat från forskningsutlysningar inom tidigare genomförda projekt, In2Track och In2Track2. Fortsatta utlysningar inom området sker inom det nya partnerskapet Europe´s Rail.

Projektet är formerat och stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar med Trafikverket som medfinansiär. De åsikter som uttrycks är författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. (Bidragsavtal: 101012456)

        EU-Rail loggan  7.jpg     blobid0.png