Trafikverksinitiativ med godstrafiken på järnväg i fokus

Den senaste tiden har flera initiativ lanserats från Trafikverkets sida när det handlar om möjligheter och utmaningar att transportera gods på järnvägen. Vi tittar lite närmare på några av dem.

Hur ska rangerbangårdarna rustas upp, utvecklas eller förändras för att möta marknadens framtida behov?

De åtta rangerbangårdar som finns i landet är minst sagt viktiga länkar i en fungerade godstransportkedja. Samtliga står inför ett stort upprustningsbehov.

Trafikverket har tagit fram en strategi för hur rangerbangårdarnas kapacitet ska nyttjas så att tågrangeringen kan svara upp mot det marknadsbehov som kommer råda fram till 2040. Strategin pekar på att samtliga åtta kommer att vara betydelsefulla i framtiden men att några kan göras om till planväxlingsgårdar. Trafikverket föreslår ytterligare detaljutredningar som är nödvändiga för att få detta till stånd.

Rapporten med strategin är en prioriterad utredning inom ramen för den nationella planen för perioden 2022-2033.

Analys av kapaciteten på järnvägen i södra Sverige – ett underlag inför åtgärdsplaneringen

Trafikverket tar inför arbetet med en kommande nationell plan för transportinfrastrukturen fram flera analyser som ska tjäna som underlag i åtgärdsplaneringen. En aktuell utredning har analyserat kapacitetsbrister i olika tidsperspektiv och identifierat möjliga åtgärder för såväl gods- som persontrafik i järnvägssystemet i landets södra delar. En viktig utgångspunkt är att nya stambanor för höghastighetståg inte längre är en politiskt utpekad målbild.

År 2030, när den nya förbindelsen under Fehmarn Bält är färdigställd, har brister identifierats främst längs Södra och Västra stambanan för både gods- och persontrafik. Detta eftersom trafiken där är omfattande och framförs med olika hastigheter. Även år 2045 är kapacitetsbristerna störst i dessa stråk. Detta trots att åtgärderna i den beslutade nationell planen då antas vara genomförda och ger ökad kapacitet på flera sträckor.

Utredningen identifierar ett flertal åtgärder av olika storleksordning med syfte att förbättra kapaciteten för person och godstrafik. Då större nybyggnadsåtgärder tar lång tid att planera och genomföra och behoven finns i närtid, rekommenderas att planering av åtgärder för olika tidsperspektiv sker samtidigt och kommer igång snarast.

Sedan 1 oktober kan branschens aktörer söka stöd för överflyttning av gods under 2025

Syftet med investeringsstödet är att bidra till effektivare omlastning av godstransporter mellan väg, järnväg och sjöfart och stärka de intermodala transportuppläggens konkurrenskraft. På så sätt bidrar stödet till mindre klimatpåverkan från transporter och att godstransporterna på vägarna minskar.

Företag som är en del av den intermodala transportkedjan i Sverige är berättigade att söka stödet - det kan handla om järnvägsföretag, åkerier, speditörer, hamnar och terminaler. Företagen kan få upp till 50 procent av investeringskostnaden, upp till 10 miljoner kr, för investeringar som bidrar till effektivare omlastning av gods mellan trafikslag i godstransportkedjorna.

Investeringsstödet betalas endast ut under 2025. Vi har nu avverkat halva ansökningstiden – sista ansökningsdag är 11 november 2024.

Järnvägens konkurrenskraft gentemot transporter på väg stärks genom fortsatt miljökompensation

Regeringen avsätter ytterligare 550 miljoner kronor per år för miljökompensation till järnvägsföretag under perioden 2026 till 2030. Det innebär att Trafikverket kommer att fortsätta med utbetalningar till järnvägsföretagen, vilket är något som välkomnas av branschen.

– Vi gjorde en uppföljning 2023 och det visar sig att en fortsatt miljökompensation till järnvägsföretagen har stor betydelse för om de ska våga gå vidare i förhandlingar med potentiella kunder och teckna kontrakt, säger Ulrika Rangli Eklund, avtal och finansiering, VO planering.

Miljökompensationen stärker järnvägens konkurrenskraft jämfört med vägtransporter och har möjliggjort sänkt pris för transportköparen. Genom miljökompensationen får järnvägsföretagen ett incitament att fortsätta att transportera gods på det svenska järnvägsnätet i stället för på lastbil. Under perioden 2018 till och med andra kvartalet 2024 har Trafikverket betalat ca 2,7 miljarder kronor i miljökompensation. Miljökompensation utgår från utfört godstransportarbete och beslutas kvartalsvis.