Denna nyhet är äldre än 6 månader

Forskning bidrar till att reducera buller och vibrationer från järnvägen

För att möta dagen och framtidens krav på tystare järnväg jobbar Trafikverket tillsammans med tio andra infrastrukturförvaltare i Europa för att utveckla en ny produkt som reducerar ljudstyrkan.

Projektet LOWNOISEPADS (se faktaruta nedan) har nu levererat en slutrapport som beskriver arbetet med en ny typ av mellanlägg för att minska buller från järnvägen.

Omfattande mätningar och analys av olika rälsmellanlägg på olika testplatser och med olika rullande materiel har genomförts. En produkt, ett mellanlägg för svenska förhållande, har utvecklats och närmar sig kommersiell introduktion. Produkten kan till exempel reducera bullernivåer från passerande motorvagnståg med 3–5 dBA.

Matthias Asplund, Trafikverket. 

Ökad kunskap om bulleråtgärder

– Nu förstår vi bättre hur bullergenererande källor i järnvägen kan åtgärdas vilket kommer att få en positiv påverkan på människors liv och hälsa, säger Matthias Asplund, Trafikverket och presenterar några av projektresultaten;

  • Ny kunskap och kompetens hos Trafikverket och Luleå Tekniska Universitet (LTU) om att bekämpa ljud vid källan.
  • Produkten, mellanlägget, minskar ljudet från järnvägen, i linje med "European Green Deal".
  • Underhåll (UH) och planering (PL) har kommit närmare varandra i bekämpning av ljud och vibrationer.
  • Järnvägssystemet blir mer moget för att möta framtida omställning till mer hållbara transportnoder för passagerare och gods.
Karin Blidberg, Trafikverkets projektledare. 

Ett mjukvaruverktyg har också utvecklats för att visualisera och bedöma förändringar i buller när rälsplattor byts. Rapporten rekommenderar också fler framtida tester för optimering av rälsplattor för att ytterligare minska buller och vibrationer.

‒ Nu kvarstår utmaningarna med att implementera den nya produkten hos oss för att få ut effekten av dem i vår anläggning. Arbetet har startat och vi är på god väg med en teknisk specifikation som ligger till grund för vidare upphandling, säger Karin Blidberg, Trafikverkets projektledare för LOWNOISEPADS och nationellsamordnaren för ljud.



Fakta LOWNOISEPADS

Projektet LOWNOISEPADS är initierat av det Internationella järnvägsförbundet "Union Internationale des Chemins de fer" (UIC) där Sverige är medlem. UIC är världsomspännande och samlar alla olika yrkesroller inom järnvägssektorn samt jobbar för att främja järnvägstransporter.