Tåg passerar förbi hus i en skogsglänta

Forskning för ett europeiskt hållbart järnvägssystem

Ökad hållbarhet för transporter är en förutsättning för att möta kraven från medborgare och kunder. Här spelar Trafikverket en avgörande roll genom att utveckla lösningar med målet om ett gemensamt hållbart europeiskt järnvägsområde.

Inom Europe's Rail är arbetet organiserat i sju flaggskeppsprojekt. Trafikverket deltar och driver arbetet inom samtliga områden tillsammans med företrädare från akademin och branschen. Här följer en beskrivning av arbetet inom "Flagship Project 4: Sustainable and green rail systems”, benämnt Rail4Earth. Projektledning hanteras av Matthias Asplund, Trafikverket, som tagit över efter Tohmmy Bustad som gått i pension. 

Hållbar och grön järnväg

Rail4Earth arbetar för ökad hållbarhet på järnvägen genom att fokusera på klimatfrågor som utsläpp från järnvägen, luftföroreningar, ljud och vibrationer men även på energiförbrukning och alternativa hållbara drivkällor, som vätgas och batterier. Projektet har pågått i ett av totalt fyra år. Projektet omfattar en mängd olika arbetspaket där Trafikverkets engagemang varierar. En stor del av forskningen utförs av akademier som Kungliga tekniska högskolan, Chalmers tekniska högskola, Linköpings tekniska högskola, Luleå tekniska universitet och RISE.

Matthias Asplund
Matthias Asplund, Trafikverket 

– Trafikverkets engagemang för att bidra till och utveckla ett grönt och hållbart järnvägssystem med hög attraktivitet förutsätter att vi är aktiva i projektet och att vi även har tillgång till rätt kompetenser, konstaterar Matthias Asplund.

Projektets aktiviteter

Projektets aktiviteter stödjer omställningen mot miljöanpassade fordon och infrastruktur och bidrar därigenom till målet om ett gemensamt, multimodalt och hållbart transportsystem i Europa. Några konkreta exempel på aktiviteter är:

  • Mäta partiklar från järnvägen och adressera dem till källan
  • Utveckla prisvärda mätutrustningar för partikelmätning
  • Minska luftmotstånd på fordon för att få ned energiförbrukningen
  • Bekämpa kurvskrik från snäva kurvor
  • Mäta upplevelsen av ljud från järnvägen
  • Emissionen av ljud och vibrationer under hela livscykeln
  • Tankning och hantering av vätgas  
  • Standardisering av alternativa drivkällor, batterier och vätgas
  • Optimering av energiförbrukning för fordon
  • Anpassning av järnvägen för klimatförändringar
  • Cirkulärekonomi av produkter och komponenter
  • Demonstration av fordon med batteri/vätgas drift
  • Interoperabel laddning och tankning av batterier och vätgas
  • Säkerhet vid frågor kring tankning av vätgas
  • Lätta konstruktioner för fordon
  • Spårvänliga fordon med aktiv styrning

Målsättningen är att resultaten i sin helhet kommer till nytta för Trafikverket liksom även för hela Europas järnvägssystem.

– Det är alltid en utmaning att ta till sig nya procedurer, tekniker, system och komponenter. Därför behöver många fler ta ett ansvar för att utveckla och driva fram en hållbar järnväg. Med andra ord har vi en stor förbättringspotential här, menar Matthias.  

Resultaten

Projektets resultat sammanställs i leveranser och demonstrationer. Leveranserna är tillgängliga efter projektavslut. Totalt har projektet 51 leveranser som ska utföras på fyra år.

Vad blir nästa steg?

Projektet Rail4Earh arbetar nu vidare med att få fram de absolut bästa lösningarna tillsamman med stora dela av Europas aktörer i järnvägssektorn. När projekten närmar sig slutet är det viktigt att ha mottagare av resultaten och kunna implementera lösningar som bidrar till att den svenska järnvägen blir mer hållbar och grön tillika motståndskraftig mot framtida klimatförändringar.

– Det är viktigt att vi på Trafikverket tar ansvar och ser till att implementera lösningar från projektet för både kort- och långsiktig nytta och att vi blir konkurrenskraftiga och hållbara i framtiden. Såväl människor som gods ska komma fram smidigt, grönt och tryggt, avslutar Matthias.

Kontakta gärna Matthias Asplund på Trafikverket för vidare diskussion. 

De åsikter som uttrycks är författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. GA:101101917
 EU-flaggan 11.jpg    EU-Rail 11.jpg    FP4 logo 11.jpg