Denna nyhet är äldre än 6 månader

In2Track3 levererar forskningsresultat för en optimerad järnvägsinfrastruktur

Shift2Rail-projektet, som koordinerats av Trafikverket, har nu genomfört sin avslutande konferens. In2Track3 har genomfört ett 50-tal demonstrationer och levererat flera lösningar på hög teknisk nivå jämte några som är redo för kommersialisering.

Pernilla Edlund, Trafikverket.
Pernilla Edlund, Trafikverket. 

Projektet har utvecklat fysiska såväl som digitala demonstratorer för spår och spårväxlar samt för broar och tunnlar. Projektet koordineras av Trafikverket och består av 26 partners från 11 europeiska länder. Involverade partners representerar infrastrukturförvaltare, akademin, teknikutvecklare och industrin.

Avslutskonferensen bevistades av drygt 150 deltagare som fick ta del av ett brett axplock av goda resultat. Under länkar kan du läsa om några av de lösningar som Trafikverket varit med och tagit fram.

Forskning som gör nytta i järnvägssystemet

Europas järnvägsindustri står inför stora utmaningar och har behov av ökad nätkapacitet till följd av högre kundkrav. Åldrande infrastrukturtillgångar kräver effektiva och hållbara insatser för att upprätthålla och förbättra nuvarande prestationsnivåer.

Anders Carolin, Trafikverket.
Anders Carolin, Trafikverket. 

– För att möta dessa krav och öka den operativa prestandan behövs innovation för att möjliggöra en stegvis förbättring av punktlighet, tillgänglighet, säkerhet, effektivt underhåll, interoperabilitet och inte minst en förbättrad kundupplevelse, säger Pernilla Edlund, koordinator för In2Track3 i Trafikverket.

– Som deltagare i forskningsprogrammet både bidrar vi och drar nytta av målsättningen att stärka industrin, skapa jobb och att utveckla ett hållbart, sammanlänkat europeiskt järnvägssystem, menar Anders Carolin, Trafikverket.

Anders var tidigare projektledare för det innovationspaket där In2Track ingick under Shift2Rail och ansvarar nu för de fortsatta arbetet inom ramen för Europe’s Rail.

 

 

 

Mer information om projektet 

Projektet In2Track3, som är en del av EU:s järnvägsforskningsprogram Shift2Rail, har byggt vidare på resultat från forskningsutlysningar inom tidigare genomförda projekt, In2Track och In2Track2. Fortsatta utlysningar inom området sker inom det nya partnerskapet Europe´s Rail.

Projektet är formerat och stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar med Trafikverket som medfinansiär. De åsikter som uttrycks är författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.

Bidragsavtal: 101012456

loggor