Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nu är det nya spårsystemet överkört!

I mitten av september körde det första malmtåget över det nyinstallerade betong spåret (fixerat spår) vid Gransjö. Under de kommande två åren ska tusentals tåg fortsätta att köra över och testa allt från hållbarhet till buller.

Matthias Asplund, demonstrationsledare.
Matthias Asplund, demonstrationsledare. 

Större delen av järnvägen är byggd med ballasterat spår där det översta lagret som järnvägsslipern vilar på en bädd av makadam. Ballasten ska bära spåret och säkra dess längd- och sidostabilitet. Branschen har under senare år utvecklat den nya spårkonstruktionen, där befästningssystemet, det vill säga de komponenter som förankrar järnvägsrälsen, fästs i betongplattor. Det nya spårsystemet är anpassat för upp till 32,5 tons axellast och upp till 400 km i timmen.

– Vi har kommit så långt i utvecklingsprocessen att prototypen är mogen för en demonstration i operativ miljö. Det ökar vår kunskap om produkten och vår förmåga att komma ut i anläggningen med innovativa lösningar. Erfarenheterna bidrar till förbättringar i både befintlig och ny anläggning, säger Matthias Asplund, demonstrationsledare.

För att öka tillgängligheten och driftsäkerheten i spår testar Trafikverket nya material och koncept. Målet är att öka anläggningens nyttjandegrad, minska behovet av underhåll samt sänka livscykelkostnaderna.

Fixerat spår kräver mindre underhåll

Fixerat spår förekommer i första hand på höghastighetsbanor i Europa och Asien men även i spårbyggnad i tunnlar och på broar. (Längre ned på sidan kan du läsa mer om modellen 3MB, Acciona, som ska testas).

Skälet till utvecklingen är att fixerade spår ger bättre spårläge och kräver mindre behov av återkommande underhåll. Dock är bullernivån högre samt att betong har hög miljöpåverkan vid tillverkning. Det pågår forskning kring nya produktionsmetoder för att minska betongens miljöpåverkan men det tar tid innan de kan ersätta nuvarande förfaringssätt.

– Därför är det främst i tunnlar och på broar som hybridspåret är att föredra. På sikt kommer vi nog att se både fixerade spår, hybridspår och ballasterade spår beroende av lämplighet menar Pernilla Edlund, projektledare In2Track3.

Provdrift i ordinarie trafik

Spårsystemen installeras under september 2022. Teststräckan är 50 meter och finns i Gransjö, ca 30 km norr om Boden. Provdrift med övervakning ska pågå fram till hösten 2024. Under perioden studeras för- och nackdelar med den specifika språkkonstruktionen. Provdriften sker med ordinarie trafik och ska inte påverka driften.

– Trafiken går som vanligt, vi övervakar anläggningen kontinuerligt med sensorer och mätning där vi noterar allt från nedbrytning till buller, avslutar Matthias.

Skiss som beskriver 3MB, Acciona. Systemet är ett fixerat system med moduler, där man enkelt kan byta ut komponenterna. En sektion är 4,8 m lång och består av en basplatta, elastom (ett dämpande gummi), modult block, styrpinne och befästning. Ett block väger 300 kg och kan bytas ut eller justeras vid eventuella sättningar. Konceptet ska kunna användas för både höghastighetsbanor och banor för tung godstrafik.
 

 

Mer information om 3MB systemet Acciona

Systemet 3MB, Acciona, är ett fixerat system med moduler, där man enkelt kan byta ut komponenterna.

En sektion är 4,8 m lång och består av en basplatta, elastom (ett dämpande gummi), modult block, styrpinne och befästning.Ett block väger 300 kg och kan bytas ut eller justeras vid eventuella sättningar.

Konceptet ska kunna användas för både höghastighetsbanor och banor för tung godstrafik.

(Klicka på bilden för att se den i större format).