Denna nyhet är äldre än 6 månader

Trafikverket analyserar fastställelsebeslutets påverkan på ERTMS

Tidigare i juni fattade regeringen beslut om nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033. Beslutet innebär att ett nytt omtag behöver göras för ERTMS-projektet under hösten.

Som vid alla revideringar har det även denna gång skett förändringar i fastställelsebeslutet jämfört med Trafikverkets planförslag. Förändringarna rör ett flertal projekt, där den största förändringen rör tilldelningen av medel till det nya signalsystemet ERTMS. I regeringens fastställelsebeslut tilldelas 15,4 miljarder kronor till ERTMS, jämfört med de 30,7 miljarder kronor som Trafikverket föreslog i planförslaget.

Malmbanan fortsätter enligt plan

Trafikverket kommer under hösten att göra ett ordentligt analysarbete och se över hur införandet och tidplan påverkas.

Det kommer med stor sannolikhet innebära förändringar gentemot det vi föreslog i nationell plan. Omfattningen av dessa är en del av pågående analysarbete. Arbetet är tidskritiskt då det även kan påverka andra åtgärder som ska genomföras i järnvägssystemet. Omtaget berör inte Malmbanan där full produktion råder och övriga pågående förberedande arbeten. Däremot påverkar beslutet alla arbeten som ännu inte har startat. Beslutet innebär också en mer långsam införandeprocess, samtidigt som en stor del av signalställverken är på väg att passeras sin tekniska livslängd de kommande åren. Gamla signalställverk behöver hållas vid liv under en längre tidsperiod.

Arbete med att prioritera och identifiera ytterligare effektiviseringar

Under hösten 2020 framkom att tidplan och kostnad för ERTMS-projektet inte kunde hållas. Trafikverkets generaldirektör tog då initiativ till en översyn av projektet som involverade hela Trafikverket och som resulterade i ett förslag till nationell plan med ett nytt slutår 2042, sju år senare än tidigare tidplan. Besparingar på upp till 40 procent jämfört med de första kalkylerna hösten 2020 identifierades och genomfördes också.

Nu behöver vi se över vilka prioriteringar och effektiviseringar vi kan göra ytterligare för att möta de nya förutsättningarna, säger Lennart Kalander, chef för Nationell planering på Trafikverket.