Hur ser närliggande länder på ERTMS? Ligger de i samma fas som Sverige?
För några år tillbaka gick Sverige i bräschen, men vi behövde mer tid för att förbereda oss för ERTMS. Under tiden vi förberedde oss sprang våra grannländer om oss, nu ligger exempelvis Danmark ca tre år före oss. Norge ligger ungefär jämsides med oss men ska vara färdiga innan Sverige. Tyskland, Belgien och Holland ligger ungefär i vår fas men deras framdrift är däremot mer aggressivt och planerar att gå i mål före oss. Det är mycket fokus på korridorerna i Europa.
Hur kommer driftsättningen att påverkas av sommaren underhållsarbeten?
Vi har våra tider i spår och de längre luckorna för ibruktagningen. Planeringen har skett efter våra tider som vi har fått tilldelade till oss samt har koordinering skett med Underhåll.
Är dvärgsignaler nedsläckta i förenklad tågväg?
Nej.
Hur ser det ut i förenklad tågväg?
I förenklad tågväg visar medgivande-dvärgsignalen stopp och en växlingsdvärgsignal visar snett höger.
Är det tågordersystemet som gäller? Kommer kravet att man ska få ut en ny tågorder att finnas kvar?
Om nedsättningen kommer in i körorder så är det är inga skillnader gällande hanteringen med tågorder mot dagens hantering i system H.
Vad händer i diskussionen om hinderfrihetsinformation?
Hinderfrihetsinformation kommer att utvärderas innan det beslutas om ett bredare införande på övriga banor i Sverige. På Malmbanan finns behov av hinderfrihetsinformation och det kommer därför att införas där. Notera att det inte är nödvändigt att kvittera textmeddelandet innan föraren har stannat vid sin slutpunkt.
Hur kommer det fungera rent praktiskt att identifiera baliser som är tillåtna att passera i skiftning?
Föraren ska liksom tidigare hålla sig inom angivna gränspunkter/signalpunktstavlor som är tillåtna att passera i skiftning.
Kommer det att finnas tågvägssignal i Pitkäjärvi.
Svaret är nej.
Varför har ni valt att ha leverantören Alstom på vissa styrområden och Hitachi på Polcirkeln?
Vi har ett ramavtal (ESTER) som inkluderar två leverantörer; Alstom och Hitachi. De vinner olika styrområden beroende på anbuden och Hitachi vann Polcirkeln medan Alstom har vunnit de andra styrområdena på Malmbanan. Det finns fler leverantörer, men i vårt ramavtal ingår enbart två.
Finns det problem med systemgränserna Alstom och Hitatchi?
Det är svårt med systemgränserna. Vi måste se till att det inte blir problem i framtiden.
Vi har redan problem idag – vad gör vi åt det?
Ja och det måste vi lösa så i god tid innan vi ibruktar.
Hur många sträckor måste vara hinderfria under TTL och inkoppling?
Det sker under samverkan, men det finns också begränsningar. Det finns med i BAS-U planeringen.
Är det några speciella förutsättningar som behöver hanteras/planeras av fordonsoperatören som har med banans beskaffenhet att göra? När i så fall får vi kännedom om dessa?
CSM-RA för anläggningsförändringarna är genomförda och det är viktigt att ni som operatörer deltar vid dessa analyser. Då får ni insyn i anläggningsförändringen och möjlighet att påtala risker ur ert användarperspektiv. Information ska vara tillgängligt i så pass god tid att operatörerna hinner säkra att alla får ta del av det. Linjebok, säkerhetsplan, JNB och TTJ ska vara uppdaterade inför ibruktagning.
Vem söker behörighet för provdrift och tar beslut?
Det finns en avdelning på Trafikverket som sköter alla ansökningar.
Testar testbanan Mertainen även Hitachis system?
Planen var att vi skulle föra in Hitachi på Mertainens testbana, men då vi ska föra in ERTMS på sträckan Kiruna-Svappavaara där testbanan Mertainen finns hinner inte det installeras innan och att kostnad för införande ej är motiverad. Det finns fortfarande plan för införande av Hitachi mark efter ibruktagande med ERTMS på Polcirkeln. Tester hänvisas till Testbanan Åby-Katrineholm samt Haparandabanan där systemet finns.
Siemens ska införas på den norska sidan av gränsen, finns det planer på att man ska testköra Siemens i Sverige?
Vi vet om frågan och pratar mycket om den. Det pågår tät dialog mellan Sverige och Norge angående testning, säkerhet osv. Det ligger på bordet i samverkansprojektet mellan Sverige och Norge.
Vilka tester kan man göra på testbananorna?
Testbanorna har flera syften, att verifiera och testa marksystem från Alstom och Hitachi, i en verklig miljö, inför installation på pilotbanorna och utrullning på Malmbanan. Ett annat syfte är att genomföra kompatibilitetstester mark-ombordsystem för att kunna godkänna ombordsystem. Att genomföra rena fordonstester/typtester är inget syfte, men det finns inget hinder att sådana tester genomförs. Dessa tester hänvisas till ordinarie banor och ansökan enligt gällande rutiner. I undantagsfall kan sådana tester genomföras på testbanorna om ledig kapacitet finns.
Har ni uppgraderat till Baseline 3 på ERTMS-simulatorn?
Nej, men VTI har nu fått pengar att göra det i ett pågående forskningsprojekt.
Finns det grundutbildning E2 för tågförare?
Det finns på Trafikverksskolan och vi samarbetar med andra utbildningsanordnare. Än så länge är det mer fokus på system H.
Finns det en tanke att göra om signalteknikerutbildningen till bara en ren ERMTS-utbildning? Dvs. man tar bort relä, ställverk 59 osv. i utbildningen.
Signalteknikerutbildningen behöver på sikt anpassas till två olika spår; en för systemteknikerna som ska arbeta med ställverk och RBC och en för signaltekniker som ska arbeta med utdelar och teknikhus. Vi vet inte när det kommer att ske. Man kan meddela skolan redan nu att det finns ett behov.
Ni pratar mycket om ställverk 95 hur är det med M11?
Trafikverksskolan har som mål att utbilda i båda leverantörernas system, både med ställverk och teknikhus.
Finns det behov av att förbättra rapporteringsvägar/processer kring erfarenhetsrapporteringen i anslutning till att banan tas i bruk med ERTMS? Tänker kopplat kring fordon/bana-interaktionen och hur vi knyter ihop systemleverantören på fordon mot förutsättningarna på infran så vi snabbt kan identifiera ev. brister på respektive sida och få en så smärtfri trafik som möjligt så snabbt som möjligt.
På pilotbanorna Ådal/Botnia finns ett användarforum för driftuppföljning som behandlar just de frågorna. Vi ser nyttan av det och återkommer med besked om hur erfarenheter ska tas till vara på Malmbanan.
Kommer det krävas ERTMS-lok för lokal växling på följande orter, Kiruna, Aitik, Kiruna malmbangård?
I nuläget kräver Trafikverket ETCS-ombordutrustning på alla verksamma drivfordon inom system E2. I undantagsfall kan dispens medges av TTJ-förvaltningen. Den storskaliga utrullningen av ERTMS har dock aktualiserat behovet av en översyn av det nuvarande kravet. Beroende på vilket beslut som tas kan det i sin tur leda till uppdateringar av TTJ-reglerna.
När kommer driftlägesbaserade regler att införas i TTJ?
Trafikreglerna för system E2 är under omarbetning. Reglerna kommer beskrivas utifrån de driftlägen som finns i system E2. Tidsplan är ej beslutad – tidigast 2024/2025.
Mer information om detta kommer när arbetet kommit en bit på väg.