Manöversystem och understationer
PLS (programmerbart logiskt system) är en stationsdator i reläbaserade signalställverk. Den utför logiska beräkningar och samverkar med det lokala manöversystemet (LMS) och understationen (RTU).
PLS infördes i reläställverken under 80-talet, som bland annat ersättare till relätillsatserna. Den vanligaste modellen var Siemens Simatic S5-115U. Modellen finns fortfarande i mer än 100 av våra ställverk. S5-115U är bristartikel och utbyte till nyare modell pågår. Ersättaren Siemens Simatic S7-300 kom 2008. Modellen har RTU funktion och kan fungera som understation till tågledningssystemet. Vår senaste PLS modell MAN S7-1500 finns tillgänglig sommaren 2024. Till ställverksmodell Cst så används systemet Siemens Simatic S7-400. Produkterna finns i materialkatalogen och systemet förvaltas av Trafikverket.
RTU (remote terminal unit) är en benämning på understation, alltså länken mellan signalställverk och tågledningssystem. Alstom Ebisat 890 är den vanligaste modellen. Alstom sköter supporten på Ebisat 890 och komponenterna som är bristartiklar finns i materialkatalogen. Trafikverket använder även Siemens S7 som RTU.
LMS (lokalt manöversystem) är avsedda för lokalbevakning, lokalklarering och felavhjälpning på driftplatsen. Reläställverk har oftast en panel med ställare, dessa är förbundna med PLS. Trafikverket har för närvarande två digitala LMS. MAN900 från Alstom och LMS97 från Nordiska Signalbyrån. Båda omfattas av support av leverantören.
Dokumentation för manöversystem och understation hittas under Signaldokumentation förvaltning Underhåll.