Digital miljörapportering
Tillsammans med byggbranschen har Trafikverket utvecklat en metod för att digitalt följa upp klimatpåverkande utsläpp inom upphandlade entreprenader.
Byggande, drift och underhåll av infrastruktur har en negativ påverkan på klimat, miljö och hälsa. Därför ställer vi långtgående klimatkrav på våra entreprenörer när vi underhåller vägar och järnvägar, bygger om eller bygger nytt.
Trafikverket har som stor upphandlare av infrastrukturprojekt ett stort ansvar och också stora möjligheter att påverka utsläppen. För att effektivt följa upp och granska att Trafikverkets mål på bland annat fossilfria drivmedel i våra entreprenader 2030 uppfylls, har vi tillsammans med byggbranschen utvecklat en metod för att med tillämpning av digitala följesedlar följa upp klimatpåverkande utsläpp inom upphandlade entreprenader.
Trafikverkets målsättning är att alla upphandlingar av entreprenader ska omfatta krav på digital miljörapportering. Vi har börjat införa kraven stegvis från och med mars 2024.
Digital miljödatarapportering i nya upphandlingar
Trafikverkets mål är att alla nya upphandlingar av entreprenader för byggande och underhåll av vägar och järnvägar ska omfatta krav på digital miljörapportering. För att alla ska hinna anpassa sina system och rutiner började kraven införas stegvis i nya upphandlingar från mitten av mars 2024 och i dialog med branschföreträdare.
Miljödata sänds som digitala följesedlar enligt BEAst Supply 4.0 till Trafikverkets interna systemstöd ELSA för analys av miljödata. Miljödatan skickas genom leverantörsledet till entreprenör som sedan skickar vidare till Trafikverket. Kunder och leverantörer skall kunna använda sina befintliga systemstöd och säkerställer att dessa redan klarar av, eller anpassas för, detta meddelandeflöde.

Införandet av digital miljörapportering innebär i sig inga nya klimat- och miljökrav och ersätter inte heller befintliga krav inom projekten, det är endast ett nytt och effektivare sätt att följa upp de krav som redan idag ställs. Det ger samtidigt bättre möjlighet till att styra mot utsatta mål för varje enskilt projekt
Om du har du frågor om BEAst-standarden eller att redovisa med Peppol, kontakta SFTI, Samverkan för en digital och standardiserad inköpsprocess i offentlig sektor. Se länk till SFTI i länksamlingen nedan.
Här hittar man även länkar till BEAst där man kan läsa mer om standarden.
De detaljerade kraven hittar ni under Kravbilagor till AF-mall (Administrativa föreskrifter).
Krav på digitala följesedlar återfinns i AF-mallen under AFC.242 (UE) eller AFD.242 (TE).
Hitta tillhörande kravbilaga nedan:
Krav avseende digitala följesedlar v.3 2025-03-15.pdf (208 kB)
Krav avseende digitala följesedlar v.2 2024-09-16.pdf (183 kB)
Krav avseende digitala följesedlar v.1 2024-03-15.pdf (178,1 kB)
Krav avseende digitala följesedlar – Basunderhåll väg 2024-09-16.pdf (202 kB)