Rälsbrott
Rälsbrott är ett allvarligt fel i järnvägsanläggningen, en farlig trafiksituation som ökar risken för urspårning. En urspårning får stora konsekvenser för Trafikverket, tågföretagen, resenärerna, transportköparna och samhället.
Rälsbrott orsakas av trafiken, inre spänningar i materialet, i försvagade punkter som svetsar och skarvar, samt tillverkningsfel. Även kyla kan bidra till rälsbrott, eftersom kylan ökar de inre spänningarna i rälen i ett skarvfritt spår.
Olika typer av rälfel
Det finns flera typer av rälfel. Rälsbrott (eller brusten räl) är ett av dem. Men det kan också handla om en skada, spricka eller brott i rälkomponent.
Rälsbrott (eller brusten räl) innebär att rälen gått av i två eller fler delar, eller att ett brottstycke lossnat så att det uppstått en lucka – minst 50 millimeter lång och 10 millimeter djup.
Sprucken räl är räl som har en eller flera synliga eller osynliga sprickor, oavsett lokalisering, riktning eller form i rälen, och som kan växa till brott.
Skadad räl är räl som varken är sprucken eller brusten men har annan defekt, i regel i rälytan.
En rälkomponent kan till exempel vara korsningsdelar, stödräl, växeltunga, dilatationsskarv, bladskarv och mangankorsning. I rälfel ingår inte fel i andra delar i växeln som driv och motor eller kablar som sitter fast i rälen. Skarvjärnsbrott är inte heller ett rälfel, rälen är fortfarande intakt.
Besiktning med oförstörande provning
Trafikverkets spår kontrolleras med oförstörande provning enligt TRVINFRA-00015 Banöverbyggnad Oförstörandeprovning, som en del i att säkerställa säkerheten.
Du kan läsa mer om besiktningen på sidan om periodisk ultraljudkontroll:
Rapportering av rälfel
Rälfel ska alltid rapporteras. Kravdokumentet TDOK 2014:0085 Banöverbyggnad Rapportering av rälfel beskriver vad som ska rapporteras. Rapporteringen görs i Trafikverkets felrapporteringssystem för infrastrukturfel på järnvägsanläggningen.
Läs mer om felrapporteringssystemet:
Ofelia – felrapporteringssystem
Utredning av rälfel
Rälfelsrapporteringen är viktig och utgör underlag för analys och utredning av orsaker till rälfel. Med ökad förståelse av orsaker ökar möjligheten för oss på Trafikverket att förebygga antalet rälfel och därmed minska störningar och öka säkerheten i våra spår.