Bakgrund
Befintlig infrastruktur till och från STO-kommunerna (Stenungsund, Tjörn, Orust) är ett hinder för utveckling i samtliga tre kommuner. Detta gäller utveckling för så väl boende, besökare, arbetspendling som för näringsliv. Trafiksituationen är besvärlig på väg 160 förbi Nösnäs och Tjörnbroarna, särskilt sommartid. För att åstadkomma en långsiktigt hållbar utveckling för samtliga tre kommuner behövs bland annat utökad kapacitet och robusthet i infrastrukturen.
Trafikverket har därför tecknat ett avtal med STO-kommunerna och av dessa fått i uppdrag att genomföra en åtgärdsvalsstudie om förbindelserna mellan Orust och fastlandet. I Trafikverkets uppdrag ingår att förutsättningslöst, enligt fyrstegsprincipen, studera möjliga lösningar på bristerna i området, från förändrade resvanor och effektivare transporter till ny infrastruktur. Målsättningen är att genom fyrstegsprincipen identifiera åtgärder, och kombinationer av åtgärder, och beskriva effekter, måluppfyllelse och genomförbarhet för dessa. Ett tänkbart alternativ är att ersätta dagens färja vid Svanesund med en bro och anslutande vägar, men även andra möjligheter ska studeras.
Åtgärdsvalsstudien påbörjades i augusti 2022 och beräknas pågå till våren 2024.
Syfte och mål
Syftet med åtgärdsvalsstudien är att beskriva brister, målbild och lämpliga åtgärder för att finna en långsiktigt hållbar lösning för tillgängligheten och trafiksäkerhet i området. Studien ska övergripande jämföra dagens färjetrafik och anslutande vägar med en ny fast förbindelse Svanesund-Kolhättan, alternativt förstärkningar av broarna och tunneln på väg 160. Det som främst ska jämföras är hur stora restids- och kapacitetsvinsterna kan bli i jämförelse med investeringskostnaderna.
Intressenter
Intressenter är i första hand de tre direkt berörda kommunerna: Stenungsund, Tjörn och Orust. Därtill är naturligtvis alla trafikanter som använder sig av områdets vägar i högsta grad berörda och intresserade av förbättringar. Viktiga parter i arbetet är även Vallhamn, Västtrafik och kommunalförbunden för Göteborgsregionen och Fyrbodal. Nämnda organisationer ingår i studiens projektgrupp eller referensgrupp, som leds av Trafikverket.