Bromsprocenttabeller
Frågor och synpunkter
Har du frågor eller synpunkter om bromprocenttabeller? Kontakta oss via formuläret nedan.
Bromsprocenttabeller bestämmer med vilken hastighet ett tåg får framföras, med hänsyn till bromsförmågan och till signalsystemet på sträckan. Nya och ändrade bromsprocenttabeller (T, U, A, B, C, D, D+, E och EM) gäller sedan 1 juni 2025.
Sedan 1 juni 2025 gäller TDOK 2024:0179 Användning av bromsprocenttabeller m.m. Se länk nedan. Den gäller obligatoriskt för järnvägsföretagen. Bromsprocenttabellerna finns i bilaga 1. De publiceras inte längre i underlaget till linjeboken. Bromsprocenttabellerna har ny layout, se sidan Bromsprocenttabellernas nya layout.
Bromsprocenttabellernas nya layout
I bilaga 2 till TDOK 2024:0179 finns översättningstabeller från bromsprocent till retardation och från tåglängd till tillsättningstid. Nedan finns en länk till stödmaterial med bromsprocenttabellerna och översättningstabellerna, till hjälp för järnvägsföretagen.
TRVINFRA-90001 ATC Anvisningar för ATC har sedan den 1 juni 2025 ersatt TDOK 2014:0770 (med samma titel). Länk finns längre när på denna sida. Förutom att översättningstabellerna tåglängd --> tillsättningstid och bromsprocent --> retardation är borttagna så innehåller TRVINFRA-90001 ett antal rättelser och förtydliganden.
TDOK 2024:0176 Fastställande av bromsprocenttabeller för viss sträcka gäller internt vid Trafikverket, men innehållet kan vara intressant också för järnvägsföretagen. Se länk nedan.
Den 4 november 2024 genomförde Trafikverket en informationsdag med rubriken De kommande bromsprocenttabellerna och andra tillhörande förändringar från 1 juni 2025. Nedan finns dels en inspelning från informationsdagen och dels en länk till den presentation som visades. Man bör notera att enstaka uppgifter som under presentationen nämndes som preliminära kom att bli ändrade.
På sidan Tillåten bromprocenttabell beskrivs hur det bestäms vilken bromsprocenttabell som används på en viss sträcka.