Identifiering och positionering av järnvägsfordon (RFID)
För att få formulär för ansökning och eventuellt godkännande använd formuläret nedan för att kontakta oss.
Trafikverket har en tjänst för att identifiera och positionera ditt järnvägsfordon som bygger på RFID-teknik.
Tågsammansättning för logistik
Med ett väl utbyggt nät av RFID-läsare finns möjligheten att spåra och följa varje enskilt fordon. Dessutom kan du se var i tåget respektive vagn befinner sig samt hur den är vänd i färdriktningen för att bland annat underlätta lastning/lossning.
Idag finns över 400 RFID-läsare varav cirka 180 är placerade vid detektorer. Den senaste utbyggnaden pågick mellan 2018-2021 och fokuserade på att installera RFID-detektorer på bangårdar.
Detektormätvärden för fordonskontroll
Med hjälp av RFID kopplas detektormätvärden och larm samman med exakt rätt fordon. Förutom aktuell status får du tillgång till detektormätvärden för varje individ vilket möjliggör historisk uppföljning och proaktivt underhåll.
Trafikverkets detektorsystem har 180 detektorer installerade runt om i landet. Dessa anläggningar mäter kontinuerligt status på passerande fordon.
Europeisk standard
Järnvägsföretag och infrastrukturägare inom Europa har tillsammans med standardiseringsorganisationen GS1 tagit fram en gemensam RFID standard för märkning av järnvägsfordon. Informationsutbyte mellan järnvägsföretag/fordonsägare och Infrastrukturförvaltare har också standardiserats via GS1. Lösningen har även beslutats som en standard och är publicerad som EN-standard sedan 2020 (FprEN 17230).
RFID (Radio Frequency Idenficiation)
Trådlös dataöverföring mellan RFID-läsare och RFID-tagg.
Systemet bygger på passiv RFID teknik (utan batteri).
Detektortyper
Varmgång/tjuvbromsdetektor: Hjullagertemperatur / hjulringstemperatur
Hjulskadedetektor: Hjulplattor / krossår / orundhet
ABD-detektor: Detektor för akustisk hjullagerövervakning
Taggning av fordon
RFID-taggar monteras på fordonet, en på varsin sida. Taggen fästes med exemplevis dubbelhäftande tejp. Taggen programmeras med hjälp av bärbar programmeringsutrustning.
Taggkostnad: cirka 60 kronor/styck
För detaljerad beskrivning kontakta Trafikverket. Kontaktuppgifter finns under fliken Kontakta oss.
Hur du gör
För att komma igång med Identifiering och positionering av järnvägsfordon har Trafikverket tagit fram en lathund samt samlat alla relevanta dokument, dessa finner du längre ner på sidan.
Teknik
RFID (radio frequency identification) är en teknik med trådlös överföring av information mellan en enkel transponder (tagg) och en läsare. Denna teknik används i dag på många sätt i vår vardag, till exempel vid inpassering i byggnader som har passagesystem.
Ytterligare information om Trafikverkets fordonsövervakande detektorer finns på sidan:
Detektorer i järnvägsanläggningen