Ansök om stöd till snabbladdningsstationer för elfordon
Sista utlysningen är genomförd och vi fortsätter arbeta med de stöd som har beviljats. Samtliga laddstationer ska vara färdigbyggda och i drift senast 2025.
Stödet gäller snabbladdning till elfordon längs utpekade vägar. Satsningen ska ge en grundläggande tillgång till laddinfrastruktur i hela landet. Ett nät av snabbladdare gör det möjligt för fler att köra på el i hela landet.
- Stödet gäller investeringskostnader upp till 100 procent.
- Stöd för driften av snabbladdningsstationerna är inte möjlig enligt förordningen.
- Stödet gäller vissa platser i anslutning till större vägar som saknar snabbladdare och där sådan infrastruktur annars inte byggs ut. Ett nät av snabbladdare gör det möjligt för fler att köra på el i hela landet.
Ökad täckning efter stöd till snabbladdstationer
Sedan hösten 2020 har Trafikverket, enligt Förordning (2020:577) om statligt stöd för utbyggnad av publika laddstationer för snabbladdning av elfordon gett investeringsstöd i syfte att täcka större vägar med publik snabbladdning där detta annars inte byggs.
I de första tre utlysningarna utgick bristanalysen från att vägarna skulle vara täckta med minst 50 kW var tionde mil, annars blev vägen vit. I dessa analyser antogs även laddstationer i Norge och Finland täcka vägar i Sverige.
Från och med fjärde utlysningen utgick bristanalysen istället från 150 kW och med erfarenheter av stängda gränser från pandemin antogs inte längre laddstationer i Norge och Finland täcka svenska vägar.
Från och med femte utlysningen utgick bristanalysen från ett avstånd på sex mil längs TEN-T-vägnätet, som ingår i funktionellt prioriterat vägnät, för att nå ökad tillgänglighet, redundans och kapacitetshöjning längs större vägar.
Kraven anpassades i och med det också till EU-förordningen Infrastruktur för alternativa drivmedel (AFIR). Analysen inkluderar befintliga laddstationer och laddstationer som beviljats stöd hos Trafikverket, Energimyndigheten och Naturvårdsverket och är under uppbyggnad.
Kartserie före och efter uppdraget (pdf, 585 kb)
Bild tre i dokumentet visar kartbilder över täckningen av publik snabbladdning längs funktionellt prioriterat vägnät (FPV) för långväga personresor.
Val av sträckor
Utgångspunkten för valet av sträckor är det funktionellt prioriterade vägnätet för långväga personresor som Trafikverket definierar.
På detta har en översyn gjorts över var det saknas tillgång till laddinfrastruktur för snabbladdning. Det är dessa ”vita sträckor” som ska täckas. För att en sträcka ska vara vit ska den sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än tio mil mellan befintliga snabbladdstationer.
På Europavägar och större riksvägar (TEN-T stom- och övergripande vägnät) ska sträckan sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än sex mil mellan befintliga snabbladdstationer.
I översynen antas snabbladdstationer som tidigare beviljats statligt stöd bli byggda och ses som en befintlig laddstation. Staten beviljar stöd till snabbladdstationer via Naturvårdsverket, Energimyndigheten och Trafikverket.
Följande platser har beviljats stöd i sommarens utlysning:
Län | Vägnummer | Sträcka |
Norrbotten | 827 | Mellan Vietas och Appojaure |
Norrbotten | 392 | Mellan Sattajärvi och Lillselet |
Norrbotten | 625 | Mellan Adolfström och Laisvall |
Norrbotten | 99/404 | Mellan Muodoslompolo och Kihlangi |
Norrbotten | 95 | Mellan Polcirkeln och Merkenes |
Västerbotten | E12 | Mellan Hemavan och Strimasund |
Västerbotten | 1088 | Mellan Kittelfjäll och Gränssjöarna |
Västerbotten | 90/92 | Mellan Östernoret Bro och Torvsele |
Västernorrland | 348 | Mellan Solberg och Yttertällmo |
Följande platser har beviljats stöd i höstens utlysning:
Län | Vägnummer | Plats |
---|---|---|
Norrbotten | 99 | Mellan Karesuando och Kätkesuando |
Norrbotten | 99 | Mellan Muodoslompolo och Kihlangi |
Norrbotten | 392 | Mellan Sattajärvi och Lillselet |
Norrbotten | 99 | Mellan Jarhois och Svanstein |
Norrbotten | 805 | Mellan Årrenjarka och Björknäs Lodge |
Norrbotten | E45 | Mellan Moskosel och Suorke |
Norrbotten | 95 | Mellan Polcirkeln och Merkenes |
Norrbotten | 625 | Mellan Adolfström och Laisvall |
Norrbotten/Västerbotten | 95 | Mellan Glommersträsk och Jörn |
Västerbotten | E12 | Mellan Blåviksjön och Bratten |
Västerbotten | E4 | Mellan Bureå och Lövånger |
Västerbotten | E12/1116 | Mellan Tärnafors och Ström |
Västerbotten | E12 | Mellan Hemavan och Strimasund |
Västerbotten | E45 | Mellan Vinliden och Volgsele |
Västerbotten | 1093/1088/1077/1067 | Mellan Dikanäs och Strömnäs |
Västerbotten | 1057/1052 | Mellan Granliden och Västra ormsjö |
Västernorrland/Västerbotten | 348 | Mellan Solberg och Yttertällmo |
Västernorrland | E14 | Mellan Torpshammar och Stöde |
Västernorrland/Gävleborg | E4 | Mellan Harmånger och Årskogen |
Jämtland | E45 | Mellan Hoting och Lövberga |
Jämtland/Dalarna/Gävleborg | E45 | Mellan Tandsjöborg och Lillhamra |
Jämtland/Dalarna/Gävleborg | E45 | Mellan Emadalen och Noppikoski |
Värmland | E18 | Mellan Granbäck och Rudsbyn |
Stockholms län | 73 | Mellan Nynäshamn och Ösmo |
Västra Götaland/Jönköpings län | 153 | Mellan Ullared och Skeppshult |
Östergötland | E22 | Mellan Valdemarsvik och Sörby |
Kalmar län | E22 | Mellan Lunds by och Mörtfors |
Kronoberg/Kalmar län | 23 | Mellan Åseda och Viserum |
Kalmar län/Blekinge län | E22 | Mellan Brömsebro och Gökalund |
Stationerna ska vara färdigställda och i drift under 2025.
Följande platser har beviljats stöd i vårens utlysning:
Län | Vägnummer | Plats |
---|---|---|
Norrbotten | E10 | Abisko |
Norrbotten | 870 | Nikkaloukta |
Norrbotten | 394 | Tärendö |
Norrbotten | 95 | Aspnäs |
Västerbotten | E12 | Vännäs |
Västerbotten | 620 | Vindeln |
Västerbotten | 353/92 | Bjurholm |
Västerbotten | 360 | Risträsk |
Västernorrland | 83 | Östavall |
Västernorrland | 315 | Överturingen |
Jämtland | E45/342 | Strömsund |
Jämtland | 535 | Ljungdalen |
Dalarna | 70 | Älvdalen |
Dalarna | E45 | Öje |
Värmland | 62 | Sysslebäck |
Värmland | E16 | Värnäs |
Kalmar län | 37 | Högsby |
Stationerna ska vara färdigställda och i drift under 2024.
Klimatklivet erbjuder liknande stöd
Naturvårdsverket erbjuder liknande stöd för publika laddstationer via Klimatklivet och icke publika laddstationer via Ladda bilen.