Forskning kring rullande materiel på järnväg

För att möta ökad efterfrågan på transporter av både passagerare och gods bidrar flaggskepp två, R2DATO inom Europe’s Rail, med lösningar för säker tågdrift och skalbara, digitala lösningar för automatisk tågdrift.

Arbetet är uppdelat i två spår, dels utvecklingen av morgondagens automatiska tågkontroll (European Rail Traffic Management System - ERTMS) som är samlingsnamnet för olika säkerhetssystem som tryggar en säker och interoperabel tågdrift genom EU. Det andra spåret utvecklar automatisk tågdrift (ATO) där olika funktioner sköts automatiskt som ex. vis. stopp, hastighetsjustering, dörrdrift och liknande.

Mikael Danielsson, projektledare för FP2R2DATO i Trafikverket.
Mikael Danielsson, projektledare FP2R2DATO Trafikverket.. 

Graden av automatisering (Grade of Automation – GoA) ökar från GoA0 där ingen automatisering erbjuds till GoA4 som innebär att tåget styrs automatiskt utan någon personal ombord. I likhet med helt självkörande vägfordon är nivå 4 i nuläget endast lämpligt för avgränsade områden som ex. vis bangårdar eller industrispår.

Avancerat förarstöd – GoA

– Vi behöver forska och utveckla alla nivåer men inom överskådlig framtid och i verklig drift, satsar vi på avancerade förarstöd som motsvarar GoA2 – GoA3 och inte på helt själkörande tåg, säger Mikael Danielsson, projektledare för FP2R2DATO i Trafikverket.

FP2 R2DATO samverkar med FP1 MOTIONAL rörande ledningssystem för järnvägstrafik och med FP6 FUTURE för regionala linjer samt att arbetet i sin helhet synkroniseras med utbyggnaden av ERTMS. Projektet har också uppdrag att studera cybersäkerhets risker.

De sammantagna resultaten som levereras av R2DATO förväntas förbättra kapaciteten hos de befintliga järnvägsnäten, bidra till ökad punktlighet, tillförlitlighet och produktivitet för personal, rullande materiel och infrastruktur samt säkerställa sömlös drift över alla landsgränser inom EU. Därför genomförs även studier och forskning rörande prestanda i spår och anläggning.

Björn Pålsson, Chalmers
Björn Pålsson, Chalmers. 

Forskning i framkant kring växlar och korsningar

Slitage på såväl hjul, räl, slipers och underlag är ett återkommande problem inom järnvägen som leder till försämrad prestanda och underhållskostnader. Givetvis kan det inte helt undvikas men att utveckla material och metoder för att upptäcka och åtgärda slitage är centralt för kapacitet och säkerhet. Data om infrastrukturens status och nedslitning är också viktig vid övergången till olika grader av ATO eftersom informationen utgör vitala driftparametrar för systemet.

Därför har Chalmers på uppdrag av R2DATO i Trafikverket forskat på hur man kan

förbättra den långsiktiga prestandan för växlar och korsningar samt hur informationen ska kunna tas omhand av de olika driftsystemen.

– Det är många delar som påverkar slitaget som fordonshastigheter, axellaster, hjulgeometri osv. I den här rapporten är ambitionen att redogöra för hur försämringsmönster i hjulprofiler, spår och slipers osv. påverkas utifrån olika lastningsscenarier, berättar Björn Pålsson, Chalmers och medförfattare till rapporten.

 

 

 
 
 
Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Projektet stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar.
Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Projektet stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar.