Beslut fattat om avgörande komponent för det digitala automatkopplet
Införandet av Digitala Automatkoppel (DAC) bidrar till ökad kapacitet, högre genomströmning och kortare transporttid.
Beslutet är en viktig milstolpe för interoperabilitet och förbättring av den övergripande prestandan för godstransporter på järnväg. Komponenten, den så kallade e-kopplingen, säkerställer energiförsörjningen till data och kommunikationslösningar i alla vagnar och lok för det fullt ut digitala godståget (Full Digital Freight Train – FDFT). Beslutet, som togs i somras, är resultatet av genomgripande tester baserade på tekniska aspekter liksom livscykelkostnader.
Arbetet med utveckling och demonstrationer genomförs inom ramen för Europe’s Rail i Flaggskeppsprojekt 5, TRANS4M-R där Trafikverket är en aktiv part.
Rigorösa tester
Testerna utfördes för två olika e-kopplingsdesigner som presenterades av FP5-TRANS4M-R deltagande tillverkare Voith och Knorr-Bremse.
– Båda designerna uppnådde en hög likvärdig utvärdering i den teknisk bedömningen medan kostnadsbedömningen visade en liten fördel för e-kopplingskonstruktionen av Voith. Därför rekommenderade operatörernas expertgrupp denna design, berättar Robert Sommar, deltagare i expertgruppen från Trafikverket.
FP5-TRANS4M-R styrkommittén följde expertgruppens rekommendation. I nästa fas ska ett omfattande säkerhetskoncept utvecklas och en grundlig riskanalys ska genomföras. Den valda e-kopplingskonstruktionen kommer att ligga till grund för standardisering av gränssnitt för interoperabilitet av europeiska järnvägsbyrån (European Railway Agency - ERA).
Ryggrad i europeisk logistikkedja
FP5-TRANS4M-R:s övergripande mål är att etablera godstrafik på järnväg som ryggraden i en klimatsmart och på alla sätt hållbar europeisk logistikkedja med hög kundnöjdhet. Implementering av det Digitala Automatkopplet är avgörande och bidrar till ökad kapacitet, högre genomströmning och snabbare transporter. DAC stärker även den gränsöverskridande samordningen och samarbetet mellan järnvägsinfrastrukturförvaltare och ska också bidra till en optimerad förvaltning av järnvägsnätet.
– Med DAC kan transport- och logistiksektorn uppnå en effektiv systemintegration och sömlös verksamhet över gränser och mellan aktörer menar Jan Bergstrand, projektledare för FP5 i Trafikverket
Detta projekt har fått finansiering från Europes Rail Joint Undertaking (JU) enligt bidragsavtal nr. 101102009. JU erhåller stöd från Europeiska unionens Horizon Europes forsknings- och innovationsprogram och andra medlemmar av Europes Rail JU än unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.