Forskning för Europas framtida järnvägstrafikledning

Att förbättra det europeiska järnvägsnätets flexibilitet, effektivitet, motståndskraft och kapacitet är nyckelelement som ska bidra till utvecklingen och driften av ett gemensamt europeiskt järnvägsområde.

Inom Europe's Rail är arbetet organiserat i sju flaggskeppsprojekt. Trafikverket deltar och driver arbetet inom samtliga områden tillsammans med företrädare från akademin och branschen. Här följer en beskrivning av arbetet inom "Flagship Project 1: Mobility management multimodal environment and digital enablers” (FP1 MOTIONAL) som projektleds av Magnus Wahlborg, Trafikverket.

Ett attraktivt transportsätt för både människor och företag i Europa

Huvuduppdraget för FP1 MOTIONAL är att förbättra nyttjandet av det europeiska järnvägsnätet. Det ska åstadkommas genom att förse järnvägsindustrin med digital tillgång till automatiserade och harmoniserade lösningar för ett gemensam europeisk kapacitetsplanerings- och trafikledningssystem. Sammantaget ska det bidra till att göra järnvägen till ett mer attraktivt transportsätt för både människor och företag i Europa liksom till de bredare politiska målen för Europas gröna giv för miljö och klimat (Green Deal).

– Projektet strävar efter en ökad digitalisering, automatisering och uppkoppling genom att utveckla och leverera ett system som är interoperabelt och motståndskraftigt och som kan erbjuda ökad kapacitet och intermodalitet, menar Magnus Wahlborg, Trafikverket.

Utveckling av trafikledning och kapacitetsplanering för det framtida transportsystemet

Utveckling av trafikledningsområdet är nyckeln till att uppnå visionen om ett gemensamt europeiskt järnvägsområde som nyttjar digitaliseringens fulla potential. Trafikverket har ett brett deltagande både inom myndigheten och tillsammans med sina akademipartners och är engagerade i flertalet arbetspaket för att ta fram funktionskrav med tillhörande specifikationer, operativa och tekniska lösningar samt genomföra simuleringar och tekniska demonstrationer. Här omfattas även bangårdar och stationer liksom synkning med ”European Rail Traffic Management System” (ERTMS).

Resultaten ska bidra till förbättrad kapacitetsplanering och stödja en sömlös gränsöverskridande planering och integrerad drifts- och stationskapacitetsplanering. Genom att använda modern optimerings- och simuleringsteknik möjliggörs en mer effektiv användning av nätverkskapaciteten med högre trafikvolymer och mer effektivt spårunderhåll.

– Trafikverket ansvarar för 14 demonstrationer av totalt 58 inom området trafikledning och kapacitetsplanering. Den mest utvecklade äger rum på Malmö godsbangård och kopplar till samspel mellan godsbangård och linjenätverk. Forskningen bygger på tidigare resultat (YCS inom FR9Rail 3, se nyhetens länklista) samt pågående nationell forskning. Forskningen utvecklar förmågor, processer, metoder/koncept och beslutsstöd för att ge nytta och lösningar åt Trafikverket samt svensk och europeisk järnväg, berättar Magnus.

Förväntade resultat

Digitaliseringen ger möjligheter till innovation i form av maskinintelligens och avancerad informationsdelning och bearbetningslösningar. Det ger potential för att skapa nya mervärden och bana väg för flexibla och öppna lösningar och processer. Nedan är några exempel på resultat som leveranserna från FP1 MOTIONAL förväntas bidra till.

  • Förbättrad planering och operativ förvaltning av tjänster kommer att ge oss förbättrad framtida förvaltning och interaktivt kopplad tidtabellsplanering.

  • Genom att eliminera hinder för interoperabilitet och tillhandahålla lösningar för fullständig integration gör vi det möjligt att leverera lösningar som stärker konkurrenskraft och innovation.

  • Ett driftskompatibelt, motståndskraftigt järnvägssystem med ökad kapacitet kommer att förbättra hanteringen av framtida interaktivt kopplad tidtabellsplanering.

– Projektets resultat kommer att ha en betydande inverkan på järnvägsindustrin i Europa vilket ger en solid grund för framtida innovation och utveckling, menar Lars Deiterding, Siemens Mobility och tillika koordinator för FP1 MOTIONAL på EU-nivå.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) Transportforum 17–18 januari

Under VTI Transportforum 2024 presenteras FP1 MOTIONAL dag 1, session 10.1, Digitalisering inom järnväg. Då beskriver vi de svenska demonstrationerna jämte samverkan med ”Rail Net Europé” och ”EU SystemPelare Task 3”, ”Capacity Management/Traffic Management”.

Mer om FP1 MOTIONAL

Projektet består av tre delar:

  1. Specifikation
  2. Utveckling
  3. Demonstration.

Projektet har hittills utfört del 1, specifikation.

Tekniska rapporter

För närvarande är sju tekniska rapporter (deliverables) publicerade på EU Europe’s Rail webbsida, se nyhetens länklista.

Tidplan

  • Projektet startade i december 2022 med en specifikationsfas som pågick till slutet av 2023.
  • Därefter gick arbetet över till den huvudsakliga utvecklingsfasen fram till slutet av 2024 som sedan följs av en utvecklings- och demonstrationsfas fram till 2026.
  • De slutliga resultaten och demonstrationerna kan förväntas mot slutet av projektet 2026.

Partners, budget och finansiärer

Projektet omfattar 88 partners med en gemensam budget på 92,6 miljoner euro.

Det är formerat och stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar med Trafikverket som medfinansiär. 

Bidragsavtal

101101973



EuropeanRail-EU-logga-och-MOTIONAL---------OBS-infoga-bara-ejBredBildKat-eller-alt-text.png


De åsikter som uttrycks är författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.