Denna nyhet är äldre än 6 månader

Fyra Trafikverksprojekt får EU-stöd i Sveriges återhämtningsplan kopplat till pandemin

EU-kommissionen har gjort en positiv bedömning av Sveriges återhämtningsplan och har beviljat drygt 34 mdkr i bidrag (3,3 md euro). Trafikverket har tilldelats 1,5 mdkr för genomförandet av fyra järnvägsprojekt.

I juli 2020 enades EU:s stats- och regeringschefer om ett återhämtningspaket för att mildra effekterna av covid-19-pandemin. Paketet, som kallas Next Generation EU, omfattar 750 miljarder euro i lån och bidrag till medlemsstaterna. Huvudparten av detta kanaliseras genom den så kallade Faciliteten för återhämtning och resiliens (RRF).

Grön och digital omställning

Syftet med stödet är att mildra de ekonomiska och sociala effekterna av covid-19-pandemin och bidra till att göra europeiska ekonomier och samhällen mer hållbara, motståndskraftiga och bättre förberedda för liknande utmaningar samt att stärka den gröna och digitala omställningen.

Sveriges återhämtningsplan bidrar till att påskynda den digitala omställningen, öka investeringar i den gröna omställningen samt främja sysselsättning och kompetensutveckling. Pengarna till Sverige kommer att betalas ut i samband med årsvisa uppföljningar fram till och med 2026.

– Stödet i Sverige går till många olika ändamål. Trafikverket får 1,5 miljarder och då till satsningar på just järnväg, förklarar Jeanette Björkman, som är med och samordnar RRF-stödet på Trafikverket utifrån inrapportering av uppdraget.

Fyra järnvägsprojekt i Trafikverket får stöd

I regeringens återhämtningsplan tilldelas Trafikverket medel för fyra åtgärder i järnvägssystemet. Åtgärderna är uppdelade i mål och delmål under perioden 2020–2026, varav några är så gott som klara medan andra kommer att pågå längre.   

– Stödet kom i en bra tid, innan det var klart med ökade medel från regeringen i nationell plan. När vi ansökte behövde vi verkligen pengarna för att kunna sätta igång de här projekten. Genom EU-medlen kunde vi sätta igång projekten i god tid, säger Jeanette Björkman och tillägger:

– Trafikverket får medel från EU i många olika sammanhang. Det speciella med det här stödet är att det tydligt främjar grön och digital omställning. Spår- och växelbyten innebär att vi satsar på järnvägen, och i vägskyddsanläggningarna är det digital teknik som premieras.

Mål 1, spår- och växelbyte Gävle–Åänge

Förbättring och uppgradering av järnvägen på en sträcka om ca 60 kilometer. Produktionen genomfördes under 2021, och det återstår endast justering efter ett år. Ca 62 000 meter spår samt 6 växlar har bytts ut.

Mål 2, spår- och växelbyte Västeraspby–Långsele

Förbättring och uppgradering av järnvägen på en sträcka om ca 40 kilometer. Hastighetshöjande åtgärder har påbörjats genom att fem obevakade plankorsningar har slopats och fyra ersättningsvägar har börjat byggas, varav 300 m väg har färdigställts. Spårbytet och övriga åtgärder beräknas bli klara under 2022.

Mål 3, nationellt utbytesprogram vägskyddsanläggningar ALEX

Inom nationellt utbytesprogram vägskyddsanläggningar ALEX kopplades åtta vägskyddsanläggningar in med ALEX-teknik (automatic level crossing) i Trafikverkets anläggning under 2020–2021. Projektering pågår för ytterligare anläggningar och prognosen för 2022 är inkoppling av ytterligare nio anläggningar. För 2023 är planen att öka inkopplingstakten. I detta långsiktiga projekt skjuter vi själva till stora medel.

Delmål 3, brobyte i Vänersborg Trollhätte kanal

I mål 3 ingår även att genomföra förbättringar och uppgraderingar, inklusive brobygge i Vänersborg, som rapporteras som ett delmål. Brobytet kräver troligtvis planläggningsprocess, som kommer pågå parallellt med projektering och förarbeten under 2022 och 2023. Produktionen av bron förväntas vara färdigställd kvartal 1 2026. Vi kommer troligen att behöva skjuta till egna medel i detta projekt.

 

Illustration med EU-logotyp och text NextGenEU En hörnsten i Sveriges återhämtning
 
EU-logotyp med text Funded by the European Union NextGenerationEU