Andra svenska demon med Digitala Automatkoppel – ett stålbad på stålpendeln

Under två år genomförs ett tufft test av DAC-kopplen på den kommersiella stålpendeln som kör stålplattor från SSAB:s stålverk i Luleå till Borlänge. Nu väntar 300 000 testkilometer på en krävande bana med upp till 3 800 ton i lasten.

Digitalisering och automatisering av godstransporter på järnväg är avgörande för den europeiska industrins konkurrenskraft. DAC möjliggör automatisk till- och frånkoppling av vagnar samt elektrifiering och dataöverföring genom tåget.

Automatisering av processer som bromstest och kopplingsaktiviteter tar bort manuella steg som idag är tidskrävande och fysiskt krävande i en farlig arbetsmiljö. Elektrifieringen mellan vagnar möjliggör också användning av bättre bromssystem som tillåter längre och tyngre tåg vilket förbättrar järnvägskapaciteten och stärker konkurrenskraften.

Avgörande tester för framtida implementering

Testet koordineras av Trafikverket och ingår som del av Europe’s Rail och godsprogram FP5 TRANS4M-R. Syftet är att studera hur kopplen beter sig över tid och under vinterförhållanden för att säkerställa att vi har en robust, pålitlig, säker produkt och säkra processer. De två testerna i Sverige utgör därför avgörande steg i auktoriseringsprocessen och för de kommande pionjärtågen. Pionjärtågen ingår i Europe´s Rail:s planerade koncept att från 2026/2027 köra DAC-tåg på flera platser i Europa inför en bredare implementering och modernisering av godstrafik på järnväg.

Stålbad för DAC

Jan Bergstrand, programledare för godsprogrammet, FP5 Trans4 M-R, i Trafikverket.
Jan Bergstrand, programledare FP5 Trans4 M-R, Trafikverket. 

Sträckan är drygt 1000 kilometer och erbjuder utmanande terräng med både kurvor och lutningar. Då testet pågår i två år innebär det en sammantagen sträcka på cirka 300 000 testkilometer. Vädret i norra Sverige med mycket snö och temperaturer ner till -35 utgör en stor utmaning för såväl mekanik som material. Utöver dessa utmaningar anses stållasten även vara det tyngsta godståget utanför malmtrafiken, med en kapacitet på upp till 3 800 ton.

– Vi genomför testet under några av de mest krävande järnvägsförhållandena i Europa. I kombination med stålpendelns tunga laster innebär det ett tufft test, ett riktigt stålbad, för våra koppel, menar Jan Bergstrand, programledare för godsprogrammet, FP5 Trans4 M-R, i Trafikverket.

Tåget körs av Green Cargo och inleds med två par digitala automatkoppel från tillverkarna Dellner och Voith. Under projektets gång kommer fler vagnpar att uppgraderas med koppel från olika leverantörer.

Test i samverkan

Demonstrationen är resultatet av ett samarbete mellan Green Cargo, Trafikverket, Rail Sweden, Svensk Maskinprovning och leverantörerna av kopplen. Transportstyrelsen, som också har varit med under hela processen, konstaterar att det är nödvändigt att godkänna sådan testverksamhet i kommersiell trafik för att säkerställa att teknikerna fungerar även i kallt klimat.

Läs mer om projektet och det Digitala Automatkopplet-DAC via länkarna nedan. 

Mer information

Projektet har fått finansiering från Europes Rail Joint Undertaking (JU) enligt bidragsavtal nr. 101102009. JU erhåller stöd från Europeiska unionens Horizon Europes forsknings- och innovationsprogram och andra medlemmar av Europes Rail JU än unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. 

Loggor