Sverige och Trafikverket är först ut med att testa morgondagens digitala godståg
Tåget som är försett med Digitala Automatkoppel (DAC) trafikerar sträckan mellan Göteborgs hamn och Nässjös kombiterminal och körs av operatören CFL Cargo. Testet genomförs av godsprogrammet Transforming Rail inom ramen för Europe’s Rail.
Tåget består av 20 godsvagnar varav tre vagnpar är utrustade med DAC från olika tillverkare. Syftet är att studera hur kopplen beter sig över tid och under vinterförhållanden. Tåget kommer att rulla under cirka två år och det beräknas då ha kört omkring 300 000 kilometer.
– Det här är ett bra steg i DAC-utvecklingen och Sverige är först ut med en demo för digitala koppel i verklig och kommersiell miljö, vilket också är ett viktigt första steg i att etablera kommande pionjärtåg, säger Jan Bergstrand, programledare för godsprogrammet, FP5 Trans4 M-R, i Trafikverket.
Pionjärtågen ingår i Europe´s Rail:s planerade koncept att från 2026 köra flertalet DAC-tåg på flera platser i Europa inför den kommande implementeringen och moderniseringen av godstrafik på järnväg.
Gedigna förberedelser
Att framföra ett testtåg i ordinarie trafik kräver nära samarbete mellan fler parter och här har Trafikverket ansvar för testerna och att förbereda demotåget medan Rail Sweden vid Lindholmen Science Park är uppdragsledare. CFL Cargo kör tåget och Svensk Maskinprovning deltar också i projektet. Vid start har demotåget digitala automatkoppel från Knorr-Bremse, Dellner och Voith.
DAC ökar konkurrenskraften för gods på järnväg
Det digitala automatkopplet, DAC, möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Kopplet ökar säkerheten liksom järnvägens kapacitet och bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.
DAC innebär att ihop- och i särkoppling av vagnar går snabbare än dagens fysiskt tunga och tidskrävande arbete samt att man kan köra längre och tyngre tåg. Det kommer också möjliggöra fjärrstyrd frånkoppling av vagnar vilket förbättrar säkerheten och arbetsmiljön. Det öppnar också för att automatiserade bromsprov kan genomföras vilket innebär att arbetet med att förbereda tåget inför avfärd kan effektiviseras.
Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Projektet stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar.