Digitala automatkoppel – nyckeln till långsiktigt hållbara godstransporter

Automatkoppel introducerades redan på 1800-talet och används på alla persontåg. Men för godstrafiken är förberedelsen för avgång en föråldrad och manuell process. Det är hög tid för det digitala automatkopplet att göra entré på godstrafik-scenen.

Koppling av vagnar är en utsatt situation, det finns inget utrymme för misstag och minsta snedsteg kan utgöra en stor olycksrisk. DB Cargo, Europas största godsoperatör på järnväg, uppskattar att dess personal utför kopplingsprocessen 54 000 gånger varje dag och går omkring 700 000 km per år under tågbildningen. Det är ett riskfyllt och tidsödande arbete med en teknik som dessutom begränsar tågens längd och vikt.

Digitala automatkoppel (DAC) är en väsentliga möjliggörarna för att omvandla den europeiska godstrafiken på järnväg till en säkrare arbetsplats med långsiktig anställningspotential för en effektiv och konkurrenskraftig affär. Automatisering och digitalisering av godstransporter på järnväg ökar effektiviteten och attraktiviteten för speditörer och andra aktörer på godstransportsidan och bidrar också med fördelar för samhället i stort. I kombination med införandet av ERTMS ökar även infrastrukturkapaciteten. Det skapar värde för Sverige och bidrar till en grönare godstrafik.

Bo Olsson, programchef för Europe’s Rail, Trafikverket. 

En effektiv godshantering på järnväg bidrar till klimatmålen

I nuläget är tåget det mest klimatsmarta alternativet för långväga godstrafik och DAC bidrar ytterligare till en ökad energieffektivisering. Samtidigt ser vi en successiv minskning av CO2-utsläpp för godstransporter på väg i och med fler och mer effektiva elektrifierade godsfordon. Det är en bra utveckling men det innebär också att trängseln på vägarna ökar. Svårigheter att anställa chaufförer är också en bidragande faktor till att åkerier i många fall inte är villiga att hantera långväga godstrafik.

‒ Därför behövs godstransporter på järnväg även i framtiden och med väl planerade multimodala transporter kan vi åstadkomma ett klimatneutralt transportsystem i Europa men för att det ska bli verklighet måste vi ha en effektiv godshantering på järnvägen. Här ser vi DAC som en absolut nödvändighet och möjliggörare, säger Bo Olsson, programchef för Europe’s Rail i Trafikverket. 


Digitala automatkoppel (DAC) för en effektivare godstrafik

Sharfenberg koppeldesign. 

Införandet av DAC möjliggör nya funktioner:

  • Automatiserad tågdrift.
  • Optimal energianvändning.
  • Intelligenta tåg.
  • Rätt underhåll i rätt tid.
  • Ökad miljömässig och social hållbarhet.
  • Elektropneumatiska-bromsar.
  • Detektering av att alla hjul rullar

Sharfenberg koppeldesign är testad och utvald som europeisk DAC-standards koppelhuvud. Kopplet är modulärt för olika funktionsnivåer (med/utan pneumatisk bromsfunktion, med/utan telematik etc). Kopplet sitter mellan godsvagnarna där det idag finns buffertar.

Successiv implementering

Jan Bergstrand, ansvarig för DAC -projekten i Trafikverket. 

För Europas järnvägsfrakt är det viktigt att tekniken fungerar sömlöst, integrerat och driftskompatibelt, att den är väl testat samt har förankrade processer och gemensamma regelverk. Ytterligare arbete krävs men siktet är inställt på implementering från och med 2025/2026.

‒ Vi kommer att vara redo för en successiv utbyggnad av DAC. Utmaningen är egentligen inte tekniken i sig utan att förändra arbetssätt och rutiner i en hel bransch med olika leverantörer och fordonstyper. Men, att digitalisera och automatisera godshanteringen är helt avgörande för ökad konkurrenskraft för godstrafik på järnväg. Det måste till fortsatta digitaliseringslyft, inte bara i Trafikverket utan i hela branschen, menar Jan Bergstrand, ansvarig för DAC -projekten i Trafikverket.

En standard är framtagen för ett modulärt, multifunktionellt digitalt automatkoppel, ett koppel som kan uppgraderas vartefter. Kostnaden kan därmed tas i steg vilket underlättar implementering.

Det uppskattas att en flotta på cirka 450 000 till 500 000 vagnar i Europa kommer att behöva förses med DAC. Implementeringen ska ske successivt och ambitionen är att minska negativa effekter under övergången genom att planerat nyttja både gamla kopplingsförfaranden och DAC parallellt.

Mer om projektet

Projektet är formerat och stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar (Europe's Rail Joint Undertaking) och dess medlemmar med Trafikverket som medfinansiär.

Bidragsavtal: 101102009.

-EuropeanRail-och-EU-logga-FP5.png

De åsikter som uttrycks är författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.