En bättre järnväg genom optimerad planering och operativ förvaltning

FP1 MOTIONAL inom Europe's Rail bidrar till att möjliggöra en förbättrad planering och operativ förvaltning av tjänster och erbjudanden på järnvägen. Det bidrar till EU:s vision men också till Trafikverkets Kraftsamling.

Det framtida europeiska järnvägssystemet ska vara driftskompatibelt, motståndskraftigt, vara i stånd att anpassa kapaciteten och kunna integrera alla inblandade tjänster inklusive sista milen. Därför ska projektet också skapa förutsättningar och lösningar som nyttjar digitaliseringens- och automationens potential i syfte att erhålla ett mer effektivt kapacitetsutnyttjande.

– Det vi levererar inom FP1 MOTIONAL är angeläget och väsentligt för att uppfylla det europeiska målet att göra järnvägen till kundens förstahandsval men det bidrar också till ett flertal uppdrag som ingår i Trafikverkets Kraftsamling, säger Magnus Wahlborg, som är projektledare för FP1 MOTIONAL i Trafikverket och pekar på följande punkter:

  • Förutsägbar kapacitetsanvändning inom järnvägen
  • Tillförlitliga järnvägar med användbar kapacitet
  • Användbar information och service till transportsystemets användare
  • Kunskap som används för att utveckla transportsystem och samhälle
  • Leveransförmåga och effektivitet

Järnvägsforskning och innovation för smidig, grön och trygg mobilitet

Utvecklingen av det europeiska trafikledningsområdet är en nyckel för att nå visionen om ett gemensamt europeiskt järnvägsområde. Idag sköts järnvägstrafiken på nationell/regional nivå, ofta med stöd av äldre analoga system och med svag systemintegration med andra aktörer som deltar i den övergripande trafikplanerings- och ledningsprocessen.

Därför behövs det utvecklas gemensamma funktionskrav med tillhörande specifikationer och operativa eller tekniska lösningar så vi kan nå visionen om ett gemensam europeiskt järnvägssystem.

Från vänster; Marco Ferreira Siemens Hacon Tyskland, Isabelle Tardy Jernbanedirektoratet, Infrastrukturhållare Norge, Dennis Huismann NS, största järnvägsföretag för persontrafik i Nederländerna, Alwin Pot, ProRail, Infrastrukturhållare Nederländerna, Magnus Wahlborg, Trafikverket.
Från vänster; Marco Ferreira Siemens Hacon Tyskland, Isabelle Tardy Jernbanedirektoratet, Infrastrukturhållare Norge, Dennis Huismann NS, största järnvägsföretag för persontrafik i Nederländerna, Alwin Pot, ProRail, Infrastrukturhållare Nederländerna, Magnus Wahlborg, Trafikverket.  

Dialog med branschen

Nyligen genomfördes InnoTrans-mässan, den ledande internationella mässan för transportteknik som äger rum vartannat år i Berlin. Här presenterades Innovationspelaren, samtliga Flaggskepp och Systempelaren i den gemensamma montern för Europe’s Rail.

Magnus Wahlborg redovisade uppnådda resultat och pågående arbete inom FP1 MOTIONAL för intressenter i järnvägsbranschen. Även en film som sammanfattar arbetet visades och den kan nås via länken nedan.

– Vi får bra respons och engagemang från branschens olika aktörer som infrastrukturhållare, industrin och forskningsmiljöerna. Det är viktigt att hålla dialogen och kunskapsutbytet igång eftersom våra lösningar i slutänden ska ut på marknaden och implementeras i det framtida europeiska kapacitetsplanerings- och trafikledningssystemet, konstaterar Magnus.

Informationsutbyte och Europe's Rail våg 2

Riktningen framåt ges av det gemensamma företaget Europe´s Rail JU (Joint Undertaking), samt en framtagen flerårig plan (Flaggskepp 1 Multi Annual Workplan). För närvarande pågår en dialog om inriktning och eventuella justeringar av planen inför våg 2.

– Vi i Trafikverket har också en bra och konstruktiv dialog med företrädare för systempelaren och de andra flaggskeppenen. Det måste till för att säkerställa nyttan och hur vi tar arbetet vidare i nästkommande våg 2 som förväntas pågå från september 2026 till december 2029, berättar Magnus. 

 

Mer information

Detta projekt har fått finansiering från Europes Rail Joint Undertaking (JU) enligt bidragsavtal nr. 101101973. JU erhåller stöd från Europeiska unionens Horizon Europes forsknings- och innovationsprogram och andra medlemmar av Europes Rail JU än unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.
Loggor