Denna nyhet är äldre än 6 månader

Sök stöd till snabbladdningsstationer

Nu finns det möjlighet att söka investeringsstöd till publika laddstationer i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Stödet gäller snabbladdning till elfordon på utpekade vägsträckor.

Nu öppnar vi en ny ansökningsomgång för att söka stöd till bygge av snabbladdare längs utpekade vägar. I den här omgången ingår nio vägsträckor i Norrbotten, Västerbotten och på gränsen till Västernorrland. Stödet ska bidra till en grundläggande tillgång till laddinfrastruktur i hela landet.

Lägre driftskostnader och längre etableringstid gynnar sökande

Laddstationen ska kunna leverera minst 150 kW under tre timmar. Det kan ske med hjälp av ett batterilager som numera är en stödberättigad kostnad. Batterilagren kan vara inbyggda i laddstationen eller stå bredvid. De laddas med låg effekt och laddstationen kan anslutas till elnätet med en lägre effekt. Därmed sänks driftskostnaderna, vilket är positivt då dessa inte är stödberättigade.

Ansökan ska göras innan klockan 13.00 tisdagen den 2 juli.

 

Län

Väg

Sträcka

Norrbotten

99/404

Mellan Muodoslompolo och Kihlangi

Norrbotten

827

Mellan Vietas och Appojaure

Norrbotten

392

Mellan Sattajärvi och Lillselet

Norrbotten

95

Mellan Polcirkeln och Merkenes

Norrbotten

625

Mellan Adolfström och Laisvall

Västerbotten

E12

Mellan Hemavan och Strimasund

Västerbotten

1088

Mellan Kittelfjäll och Gränssjöarna

Västerbotten*

90/92

Mellan Östernoret Bro och Torvsele

Västerbotten*

90/92

Mellan Playa del Borgsjö och Konstverket ”laddadplats”

Västernorrland/ Västerbotten

348

Mellan Solberg och Yttertällmo

*Bara en av sträckorna Dorotea och Fredrika kan beviljas stöd.

 

61 snabbladdstationer i glesbygder är igång

Investeringsstödet har funnits i några år och har i dagsläget lett till att 61 nya snabbladdstationer är i drift och att 43 till ska öppna senast 2025. Dessa finns på sträckor i glesbygder.

– De senaste åren har den publika laddningen blivit allt mer frekvent över hela landet. Vi försöker nu täcka de sista ”vita sträckorna” med snabbladdare, säger Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.

En utbyggd laddinfrastruktur är en förutsättning för övergången till elfordon vilket också bidrar till klimatmålen om minskade utsläpp av växthusgaser.