Sök stöd till snabbladdningsstationer
Nu finns det möjlighet att söka investeringsstöd till publika laddstationer i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Stödet gäller snabbladdning till elfordon på utpekade vägsträckor.
Nu öppnar vi en ny ansökningsomgång för att söka stöd till bygge av snabbladdare längs utpekade vägar. I den här omgången ingår nio vägsträckor i Norrbotten, Västerbotten och på gränsen till Västernorrland. Stödet ska bidra till en grundläggande tillgång till laddinfrastruktur i hela landet.
Lägre driftskostnader och längre etableringstid gynnar sökande
Laddstationen ska kunna leverera minst 150 kW under tre timmar. Det kan ske med hjälp av ett batterilager som numera är en stödberättigad kostnad. Batterilagren kan vara inbyggda i laddstationen eller stå bredvid. De laddas med låg effekt och laddstationen kan anslutas till elnätet med en lägre effekt. Därmed sänks driftskostnaderna, vilket är positivt då dessa inte är stödberättigade.
Ansökan ska göras innan klockan 13.00 tisdagen den 2 juli.
Län |
Väg |
Sträcka |
Norrbotten |
99/404 |
Mellan Muodoslompolo och Kihlangi |
Norrbotten |
827 |
Mellan Vietas och Appojaure |
Norrbotten |
392 |
Mellan Sattajärvi och Lillselet |
Norrbotten |
95 |
Mellan Polcirkeln och Merkenes |
Norrbotten |
625 |
Mellan Adolfström och Laisvall |
Västerbotten |
E12 |
Mellan Hemavan och Strimasund |
Västerbotten |
1088 |
Mellan Kittelfjäll och Gränssjöarna |
Västerbotten* |
90/92 |
Mellan Östernoret Bro och Torvsele |
Västerbotten* |
90/92 |
Mellan Playa del Borgsjö och Konstverket ”laddadplats” |
Västernorrland/ Västerbotten |
348 |
Mellan Solberg och Yttertällmo |
*Bara en av sträckorna Dorotea och Fredrika kan beviljas stöd.
61 snabbladdstationer i glesbygder är igång
Investeringsstödet har funnits i några år och har i dagsläget lett till att 61 nya snabbladdstationer är i drift och att 43 till ska öppna senast 2025. Dessa finns på sträckor i glesbygder.
– De senaste åren har den publika laddningen blivit allt mer frekvent över hela landet. Vi försöker nu täcka de sista ”vita sträckorna” med snabbladdare, säger Hanna Eklöf, utredningsledare klimatfrågor vid Trafikverket.
En utbyggd laddinfrastruktur är en förutsättning för övergången till elfordon vilket också bidrar till klimatmålen om minskade utsläpp av växthusgaser.