Foto: Oskar Fäldt.
Mervärde värt mer i nytt förfrågningsunderlag
Projekt Maria-Helsingborg, utbyggnaden av den sista enkelspårssträckan på Västkustbanan går nu ut med förfrågningsunderlag. Mervärden har fått extra tyngd.
Fram till den 4 september går det att lägga anbud i upphandlingen av lokaliseringsutredningen för dubbelspårsutbyggnaden mellan Maria och Helsingborg.
– Nu har vi tryckt på sändknappen i Kommers och vårt förfrågningsunderlag finns därmed tillgängligt för intresserade leverantörer. Äntligen passerar vi en viktig milstolpe. Nu hoppas vi på att många leverantörer är intresserade, säger Kristofer Söderberg, huvudprojektledare.
– I arbetet har vi försökt hitta sätt att skapa en så sund konkurrens som möjligt. Vi använder både bonus och viten för att kunna skapa rätt drivkrafter. Vi utvärderar mer på kvalitet än på pris, något som också leverantörer efterfrågar och som vi vill få till i vårt arbete med att bli Leverantörernas förstaval, fortsätter han.
Mervärden är ”årets smak i glasslådan”
I arbetet med förfrågningsunderlaget har projektorganisationen satsat extra på tre mervärden, som man vill att leverantören ska arbeta med. Inger Davidsson är projektledare:
– Vi har valt att lyfta fram de tre mervärdena Leveranssäkerhet, Utredningens komplexitet samt Mötet mellan staden och järnvägen. Vi vet redan nu att samarbetet med Helsingborg stad och övriga omvärlden kommer att vara en framgångsfaktor och vi prioriterar redan idag en tät samverkan.
Under våren gör projektledningen projektgenomgångar med potentiella anbudsgivare där de får möjlighet att ställa frågor. Till slutet av oktober planerar projektet ha kontrakt med en konsult på plats.
Korta fakta:
- 1993 tog Riksdagen beslut om att hela Västkustbanan ska vara dubbelspårig.
- Maria–Helsingborg är den sista enkelspårssträckan av Västkustbanan som ska byggas ut.
- Den 4,5 kilometer långa sträckan utgör idag en flaskhals i järnvägssystemet.
- Lokaliseringsutredningen görs 2024–2027.
- Planerad byggstart beräknas idag till 2032.