Del av testbädden i Tortuna testcenter, TTC.

Tortuna Testcenter, TTC - för järnvägsforskning i framkant

För att stärka svensk järnvägsforskning har en testbädd iordningsställts på en tidigare nedlagd sträcka. Här kan Trafikverket och andra aktörer i branschen testa nya tekniska lösningar, produkter och innovationer i verklig miljö.

Bo Olsson programchef för Europe’s Rail, Trafikverket.
Bo Olsson programchef för Europe’s Rail, Trafikverket. 

Tillgång till test- och demonstrationsmiljöer, så kallade testbäddar, blir allt mer viktiga för akademier, näringsliv och offentlig sektor i takt med en snabbare och en allt mer komplex utveckling av varor och tjänster. När det gäller tester i fysisk miljö är det svårt att få tid i spår för att utföra sådana nödvändiga tester. Därför har Trafikverket ställt i ordning en testbädd på en järnvägssträcka utanför Tillberga i Västmanland vid en ort som heter Tortuna.

– Det är nödvändigt att vi har tillgång till miljöer där prototyper, nya tekniska lösningar och innovationer kan testas, utvecklas och visas upp. Det stärker förutsättningarna för svensk järnvägsbransch att bedriva en globalt konkurrenskraftig och kvalificerad verksamhet från Sverige, säger Bo Olsson programchef för Europe’s Rail i Trafikverket.

Demonstrationer i verklig miljö

Testbanan är byggd på en tidigare nedlagd järnväg på en sträcka som ställts i ordning för möjligheten att genomföra demonstrationer i en säker miljö. Spåret har nyttjats för ett antal tester de senaste åren som ex vis Digitala Automatkoppel.

Sam Berggren, projektledare för TTC.
Sam Berggren, projektledare för TTC. 

– Vi iordningställer TTC för att stärka svensk järnvägsforskning och utveckling och har i första hand tänkt den som en testbädd där vi i Trafikverket kan genomföra tester men när banan ändå finns och vi inte har behov av att vara där så kan vi givetvis låta våra operatörer och leverantörer nyttja anläggningen. Nyligen hade vi besök av våra norska kollegor som demonstrerade en ny sorts självkörande tralla för inspektion och smörjning av spårväxlaren, berättar Sam Berggren, projektledare för TTC.

Järnvägsbranschen har behov av såväl laboratoriemiljöer, simulerade miljöer och verkliga miljöer för utveckling och demonstration och här lider vi brist på just fysiska anläggningar.

‒ Därför är det mycket glädjande att vi nu kommit så pass långt med Tortuna Testcenter så att vi kan genomföra demonstrationer med verklighetsnära förutsättningar. Det bidrar till en allt bättre järnväg på både gods- och personsidan vilket i förlängningen skapar samhällsnytta, säger Malin Holen, Underhåll.

Fortsatt utveckling av testbädden

Trafikverket fortsätter att utveckla anläggningen och kommer bland annat att installera övervakningskameror.

‒ Vi kan erbjuda en anläggning för olika prov, försök och demonstrationer. Fördelen med anläggningen är att det inte finns andra fordon som trafikerar banan. Just nu så håller vi på med att anordna med kurar efter banan där ström och opto möjlighet kommer att finnas, avslutar Sam Berggren.

För den intresserade går det bra att kontakta Sam Berggren via Trafikverkets växel.

Mer information om TTC

  • TTC är ett ca 6 km långt spår som går från Tillberga till Tortuna.
  • Spåret har ett antal plankorsningar.
  • Det finns fyra spårväxlar varav tre har elektriska växeldriv och en spårspärr.
  • Det finns en mindre bro.
  • Spåret består till största delen av betongsliprar.
  • I Tortuna finns en teknikbyggnad.
  • KTL-stolpar är kvar, samt en del friledning på vissa ställen, allt är frånkopplat.