Tillsammans ökar vi takten i digitaliseringen av transportsystemet
Intelligenta transportsystem och tjänster, ITS, och digitalisering är alltmer integrerade i vår vardag. Det bidrar till effektivisering och nya tjänster men ger oss också utmaningar när det gäller regelverk och säkerhet.
Den viktigaste förutsättningen för digitaliseringen av transportsystemet är samarbete, i många former och på olika ledder. Som en del i att främja samarbete arrangerade Trafikverket en digital ITS-konferens den 9 november. Konferensen kan ses i efterhand, se länk.
Mycket har hänt, händer och behöver hända när ny teknik ska nå marknaden och möta människors behov. Regelverk, standarder och affärsmodeller är bara några saker som är centrala. Grundförutsättningar för nya och förbättrade digitala tjänster i transportsystemet är bland annat grunddata, datadelning och standardisering.
– Vi har både en fysisk och en digital infrastruktur och alltmer bidrar tekniken och den digitala infrastrukturen till att resor och transporter är smidiga, gröna och trygga, konstaterar Petter Åsman, Trafikverket.
– Kikar vi närmare på vår egen vardag och mobilernas, fordonens och vägens utveckling märker vi att de går i lite olika takt. För ungefär 20 år sedan använde vi mest mobilen till samtal, idag är den som en schweizisk armékniv, ett verktyg för allt. Samtal är kanske det vi använder mobilen minst till. Fordonen blir alltmer uppkopplade medan vägens utveckling däremot är långsammare.
Våga testa
Under konferensen delades kunskap, lägesbilder och erfarenheter från kommuner, projekt, myndigheter och EU. I Helsingborg provar man exempelvis att samla in data med AI-teknik i renhållningsfordon. Inledningsvis fanns en insikt om att fordonen som ändå rullar kanske kan göra fler saker. Teknik fanns, varför inte våga testa? Andréas Hall berättade hur lösningen blev att placera en mobil i framrutan på renhållningsfordonen som sedan samlar in data om sprickor i vägar, vägbrunnar med mera. Den största utmaningen, så här långt, är att föraren av fordonet ska komma ihåg att slå på mobilen.
Några exempel på områden där digitaliseringen gör nytta och kan göra mer nytta är digitala skyltar och digitala trafikregler, varning för vilt, automatisk bromsning och avläsningar av vägmarkeringar. I EU-projektet Nordic Way, ett fördjupat nordisk samarbete, testar och demonstrerar man olika funktioner som bygger på att fordonen är uppkopplade och kan agera på till exempel information från trafikljus eller information om vägarbeten så trafikanten kan anpassa körningen.
Ny omvärldsrapport
Trafikverket och Transportstyrelsen bistår regeringen i EU-arbetet och i det arbetet är det viktigt med en fungerande dialog med svenska aktörer för att förstå och fånga behov som man ser utifrån sin roll i det svenska transportsystemet och som behöver omhändertas i EU-arbetet. Vi tar också fram underlaget för den svenska rapporteringen som görs vart tredje år till EU-kommissionen. Den årliga omvärldsrapporten tar vi fram nationellt som en uppdatering av läget samt en grund till den treåriga uppföljningsrapporten till EU.