Öppna data-direktivet
Syftet med öppna data-direktivet är att främja användningen av öppna data, stimulera innovation inom produkter och tjänster samt ett antal minimiregler för vidareutnyttjande av information från offentliga aktörer.
Öppnadatadirektivet pekar ut datamängder som anses vara värdefullt och som skall tillgängliggöras för vidareutnyttjande. Mycket av datamängderna delas kostnadsfritt av Trafikverket redan idag men det pågår arbete med anpassningar för att möta kraven som direktivet ställer.
Lagen om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data utgör den svenska implementeringen av EU:s Öppna data-direktiv, Europaparlamentets och Rådets direktiv (EU) 2019/1024 av den 20 juni 2019 om öppna data och vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn.
Information om öppna datalagen (Digg.se)
Information om geodatasamverkan, geodataportalen och Inspire-direktivet
Geodatasamverkan är ett samarbete som Lantmäteriet ansvarar över där statliga myndigheter, kommuner och andra organisationer tecknar avtal för att få använda ett samlat utbud av geodata. Tillgängliga geodata presenteras i den så kallade Geodataportalen.
Syftet med Geodatasamverkan är bland annat att öka samverkan inom och mellan offentlig förvaltning och företag för effektivare hantering av geodataförsörjningen på lokal, nationell och internationell nivå. Genom ett avtal och en årsavgift får Trafikverket som användare tillgång till ett samlat utbud av geodata. Tecknat avtal innebär att Trafikverket har tillgång till geodata från Lantmäteriet, Sjöfartsverket, SMHI, Statistiska centralbyrån och Sveriges geologiska undersökning enligt det Produktutbud för Geodatasamverkan som är definierat.
Inspire är ett EU-direktiv som fastställer bindande bestämmelser för att inrätta en infrastruktur för geodata inom EU. Inspire står för Infrastructure for Spatial Information in Europe. Målet med Inspire är ett ökat samarbete mellan myndigheter och länder samt bättre tillgång till dessa data genom olika tjänster på Internet. När Inspire genomförts kommer det att vara möjligt att kombinera data från olika medlemsländer utan att behöva byta format eller metoder.
Lagen och förordningen om geografisk miljöinformation reglerar det svenska genomförandet av Inspire. Lantmäteriet ansvarar för att samordna och ge stöd vid det nationella genomförandet av Inspire. Direktivet innehåller gemensamma bestämmelser för utbyte, tillgång och användning av offentliga geodata och tjänster. Det innebär att myndigheter som omfattas av Inspire måste anpassa sina data och tjänster. I Sverige är Geodataportalen vår gemensamma metadatakatalog och söktjänst för de visnings och nedladdningstjänster som vi tagit fram.
Geodataportalen
Information om ITS-direktivet
ITS-direktivet 2010/40/EU är EU:s verktyg för att på ett samordnat sätt införa viktiga delar av ITS i de Europeiska länderna. Syftet är att skapa fler och bättre informationstjänster för resenärer och trafikanter.
Det sker genom att EU-kommissionen tar fram förslag till delegerade akter som sedan EU-Rådet fattar beslut om. En delegerad akt blir då en förordning (lagstiftning).
Enligt EU-lag, akterna, är länderna skyldiga att bidra till information om:
- Realtidsdata trafikinformation
- Vägsäkerhetsrelaterad trafikdata
- Säkra och skyddade lastbilsparkeringar
- Multimodalt resande
I den svenska förordningen har Trafikverket tilldelats ansvaret att tillhandahålla en nationell åtkomstpunkt för trafiksäkerhet och realtidstrafikinformation för det utsedda svenska vägnätet. Den svenska åtkomstpunkten benämns NAP (nationell åtkomstpunkt).
Den nationella åtkomstpunkten är till för dig som vill leverera eller hitta/hämta data. Åtkomstpunkten i Sverige benämns Trafficdata.se.
Traffic data.se