Gemensamt synsätt för klimatanpassning av järnvägen

Effekterna av klimatförändringarna märks allt tydligare. Kraftiga snöfall, värmeböljor, stigande havsnivåer och intensiva regn drabbar oss oftare och med större påverkan än tidigare. Det skapar nya risker och utmaningar för järnvägen.

Därför undersöker Trafikverket, inom ramen för Europe’s Rail (EU-RAIL) och projektet Rail4Earth, hur järnvägsinfrastrukturen kan göras mer robust och motståndskraftig mot extrema väderhändelser orsakade av klimatförändringarna.

Madelene Sandbom
Madelene Sandbom, Trafikverket 

Järnvägen är en viktig del av både gods- och persontransporter, inte bara i Sverige, utan i hela världen. Arbetet inom Rail4Earth bidrar till ökad kunskap om hur vi tillsammans kan möta klimatförändringarnas konsekvenser.

– När väderförhållandena blir mer varierande och oförutsägbara blir det allt svårare att upprätthålla en pålitlig tågtrafik. Nya studier understryker behovet av riktade insatser för att hantera både långsamma förändringar som gradvis uppvärmning och stigande hav liksom snabba, extrema händelser som stormar och skyfall, berättar Madelene Sandbom, som leder EU-RAIL-projektet Rail4Earth i Trafikverket. 

Exempel från de senaste åren visar tydligt hur sårbart systemet kan vara och betonar behovet av klimatanpassning och ökad motståndskraft i järnvägsnätet.

Gemensamt synsätt för klimatanpassning av järnvägen

Amir Garmabaki, LTU
Amir Garmabaki, Luleå tekniska universitet 

Inom Rail4Earth samarbetar Trafikverket och andra europeiska aktörer för en snabbare och smartare klimatanpassning. Arbetet omfattar ett brett spektrum av aktiviteter för att öka medvetenheten och beredskapen, som att genomföra riskbedömningar, förbereda uppdatering av järnvägsstandarder samt identifiera bästa praxis för klimatanpassningsåtgärder inom järnvägssystemet.

– Vi samarbetar med aktörer runt om i Europa för att kartlägga klimatrelaterade risker och sårbarheter som påverkar järnvägsnätet. Det har inte gjorts tidigare i denna skala, säger Amir Garmabaki, som leder arbetet vid Luleå tekniska universitet.

Hittills har projektet genomfört en omfattande studie av det aktuella kunskapsläget för att identifiera informationskällor som exempelvis relevanta databaser. Projektet analyserar också vilka risker som förefaller vara de mest betydande samt vilka metoder för riskbedömning och effektanalys på nationell, europeisk och global nivå som är bäst lämpade.

− Genom samarbetet i Rail4Earth skapar vi ett gemensamt synsätt för klimatanpassning av järnvägen i Europa. Genom att dela erfarenheter kan vi snabbare hitta effektiva sätt att göra järnvägen mer motståndskraftig, avslutar Madelene.

Information

Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Projektet Rail4Earth stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar.