Mörk fiber kan bidra till bättre infrastruktur
Genom att använda befintlig, outnyttjad optiska fiber längs våra järnvägar och vägar, kan storskaliga mätningar utföras av fordonsrörelser eller defekter i vår infrastruktur. De ger oss ett faktaunderlag som bidrar till att förbättra transportsystemet.
Trafikverket beforskar området i samarbete med EU-Rail-projektet IM4RAIL l. Uppdraget är att utveckla metoder och krav för mätning av vibrationer via fiberoptiska kablar. När data samlats in analyserats och tolkats kan vibrationerna avslöja vad som orsakar dem och om något är skadat.
– Primärt fokuserar vi på att upptäcka skador längs vår järnvägsinfrastruktur samt defekter på våra järnvägsfordon längs Malmbanan, berättar Matti Rantatalo, Trafikverkets projektledare.
Arbetet omfattar även kravställningar vid kabelinstallationer och flera andra specifika applikationer som detektion av rälsbrott, övervakning av järnvägsväxlar och broar men också för att upptäcka djur och människor i spår med mera.
Fiberoptik – dataöverföring med ljusets hastighet
Fiberoptik är idag den i särklass snabbaste tekniken för överföring av data. Fiberoptik är ett optiskt system för överföring av ljus eller data. Ljuset leds genom en optisk kabel med en kärna (fiber) av mycket rent glas eller plast. En sådan fiber kan vara tunnare än ett hårstrå i diameter.
Högst sannolik nyttjas fiberoptik av din dator, TV, mobil och så vidare. Inom sjukvården kan optiska fibrer används för att ”titta in” i kroppen, så kallad endoskopi och det finns många fler tillämpningsområden.
När en optisk fiber är anslutet till någon form av utrustning i ändarna så ”lyser” den och stora mängder information kan färdas över hela världen med ljusets hastighet. I de kablar med fiberoptik som är installerade i vår infrastruktur finns också en mängd fiber som inte nyttjas. Eftersom de inte ”lyser” benämns de som mörka eller svarta.
– Genom att aktivera och nyttja den mörka fibern kan vi få en unik inblick i olika händelser i vårt transportsystem och det ger oss en stor förbättringspotential. Vi kan skapa förutsättning för ökat prediktivt underhåll, bättre beslutsunderlag och ökad kapacitet ja, kort sagt, bidra till att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt, menar Matti.
Fler tillämpningsområden
– Vi har gjort inledande försök på vårt eget optonät och resultaten är mycket lovande. Teknologin är kraftfull varför Trafikverket själva förvaltar insamlade data, vilket också är grundinställningen hos flertalet järnvägsförvaltningar i Europa, säger Anders Carolin som är ny programchef för Europe’s Rail i Trafikverket då Bo Olsson trappar ner och förbereder sig för en tillvaro som jobbonär.
I Trafikverket pågår fler initiativ där fiberoptiska mätningar används till exempel med syftet att förbättra analysen av aktiviteter kring plankorsningar liksom att räkna trafik och hastighetsövervaka längs våra vägar. Vi bidrar också till ett stort nationellt arbete där information från flera olika fiberoperatörer sammankopplas för att skapa nya möjligheter för samhället att detektera seismiska event orsakade av jordbävningar eller lokala skred.