Banbrytande EU-Rail-projekt

Ökad efterfrågan på hållbara lösningar för transport av människor och gods tvingar oss att hitta nya alternativa tillvägagångssätt. Projektet MaDe4Rail ska därför utforska om Maglev-tekniken i sina delar kan tillämpas på nya sätt i järnvägssystemet.

Michel Gabrielsson 

MaDe4Rail ska utforska olika system och lösningar utvecklade från magnetiska leviterade tåg, så kallad Maglev-teknik (MDS). Ambitionen är att identifiera och utvärdera teknisk genomförbarhet och att analysera nyttor som prestanda och effektivitet utifrån ekonomiska, säkerhetsmässiga, miljömässiga m.fl. aspekter. Projekt drivs inom Europe’s Rail, med medverkan av bl.a. Trafikverket i samverkan med KTH.

Projektet har pågått sedan sommaren 2023 och arbetar nu med att ta fram en färdplan. Ett viktigt underlag är resultat från den öppna workshop som nu ska genomföras, där tekniken och tillämpningar presenteras och diskuteras. Se länk till anmälan nedan.

─ Vi behöver bredda perspektiven på det svenska järnvägssystemet och utforska icke-traditionella tekniker som kan appliceras i sina delar i vårt järnvägssystem. Då kan vi få fram smarta lösningar för att uppgradera befintliga järnvägslinjer och anläggningar till gagn för passagerare och godstransportkunder, säger Michel Gabrielsson, Trafikverket och tillika projektledare för FA7 inom EU-Rail.

Främjar kunskapstillväxt

Genom att reducera kostnader för bygge av ny järnväg, uppgradera befintliga järnvägslinjer och anläggningar med ny teknik förväntas MaDe4Rail-projektet att bidra till mer hållbara passagerar- och godstransporter och därmed stärka järnvägens roll som ryggraden i ett multimodalt, hållbart och effektivt transportsystem. Parallellt främjas informationsutbyte liksom tillväxt och spridning av kunskap.

Om lösningarna fungerar och är kostnadseffektiva öppnas möjlighet för test och demonstration. Parallellt hanteras frågor kring affärsmodeller, standardisering m.m. inför en eventuell introduktion av MDS-lösningar i Europa.

Brett deltagande från sju länder

Projektet sammanför en multidisciplinär grupp av experter från olika bakgrunder med ett brett utbud av kompetenser inom infrastrukturförvaltning, transportmyndigheter, ingenjörs- och konsultföretag, tekniska utvecklare, forskningscentra och universitet.

Konsortiet består av 16 organisationer, fem grundande medlemmar, varav Trafikverket är en, fyra anslutna enheter och sju externa partners. De deltagande organisationerna kommer från Schweiz, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Polen, Spanien och Sverige.

Välkommen att delta i Workshop

Projektet erbjuder två tillfällen med samma innehåll. Välj ett av dessa:

  • Tisdag 9 april, klockan 16:00 - 18:00
  • Onsdag 10 april, klockan 10:00 - 12:00

Observera att din anmälan måste skickas till eu-rail@trafikverket.se senast den 22 mars.

Mötet hålls på engelska och vänder sig i första hand till tekniskt intresserade, planerare, samhälls-ekonomer etc. i järnvägsbranschen. Antalet platser är begränsade.


Projektet är formerat och stöds av det gemensamma företaget för Europe´s Rail JU och dess medlemmar med Trafikverket som medfinansiär. De åsikter som uttrycks är författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europe´s Rail JU. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Bidragsavtal: 101121851.