Bild på mindre järnvägsfordon en så kallad podd.

Pods4Rail - utforskar framtiden för järnvägstransporter

Hur kan järnvägstransporter se ut i framtiden? Hur kan intermodala transporter förstärkas och utökas för att skapa ett sömlöst och hållbart mobilitetssystem? Det är frågor som beforskas i projektet Pods4Rail inom Europe’s Rail.

Projektet lanserades i september 2023 och bedrivs inom Europe’s Rail.  Pods4Rail har som huvuduppdrag att utforska efterfrågestyrda mobilitets-tjänster med små järnvägsfordon som går under benämningen poddar.  

Pods4Rail ska sammanföra forskare med innovativa industripartners för att utveckla koncept för digitaliserade, decentraliserade mobilitetstjänster. Med visionen att järnvägen ska vara ryggraden i ett multimodalt transportsystem för passagerare och gods ska projektet även att utforska gränssnitt mellan olika transportsätt för att kunna erbjuda dörr-till-dörr-tjänster.

En ny typ av mobilitetssystem

Michel Gabrielsson 

Podd-systemet representerar en helt ny form av rörlighet med små flexibla järnvägsfordon som är tänkta att fungera självständigt dvs vara självkörande. De ska vara eldrivna och utformade för person- respektive godstrafik. Till detta behövs också koordinerings- och mobilitetsledningssystem för drift och logistik jämte mobility-on-demand-tjänster för resa eller transport mellan olika trafikslag.

– Tanken är att dessa poddar ska fånga upp första- och sista-milen av resan, stärka redan befintliga spår liksom även nyttjas på regionala, lågtrafikerade banor, berättar Michel Gabrielsson, projektledare i Trafikverket.  

Projektets vision är ett koncept med hållbar och intelligent mobilitet som bygger en bro mellan transportsätten, skapar ett mer fördelaktigt övergripande system och tillhandahåller socioekonomiskt effektiva och långsiktigt hållbara transporter för medborgare och företag i hela Europa. 

Komplexa utmaningar kräver alternativa lösningar

Bo Olsson 

Transportsektorn står inför komplexa utmaningar med klimatförändringar och behovet av miljöskydd, demografisk förändring med urbanisering och brist på kvalificerad arbetskraft inom järnvägen, för att nämna några.

– Dagens och morgondagens utmaningar tillsammans med efterfrågan på hållbara lösningar för transporter av människor och gods tvingar oss att tänka om och hitta alternativa tillvägagångssätt och innovationer. Här är Pods4Rail en intressant möjlighet, menar Bo Olsson, programchef för Europe’s Rail i Trafikverket.

 

Fakta om Pods4Rail

Sverige och Trafikverket är en av deltagarna tillsammans med 14 partners från sju europeiska länder. Projektet ska pågå i två och ett halvt år.

Övriga partners: SIEMENS mobility, Hacon, DLR German aerospace center, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), European rail Research Network of Excellence (Eurnex), Technical University of Madrid (UPM), Prorail BV, Netherlands organisation for applied scientific research (TNO), University Gustave Eiffel, University of West Bohemia (UWB), moodley strategy & design group, Railenium, Delft University of Technology.

Projektet är formerat och stöds av det gemensamma företaget för Europe´s Rail JU och dess medlemmar med Trafikverket som medfinansiär. De åsikter som uttrycks är författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europe´s Rail JU. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. 

Bidragsavtal 101121853.