Denna nyhet är äldre än 6 månader

Trafikverket - världsledande forskning om hjulskador på järnväg

Hjulens prestanda i järnvägsfordonen är av avgörande betydelse då de styr tillgängligheten för hela järnvägssystemet. Forskning visar hur hanteringen av hjulskador kan förbättras och därmed öka punktligheten utan att minska säkerheten på spåret.

Josef Malas 

Trafikverket har tillsamman med SJ utfört kontrollerade körningar med ett fordon som har skadat hjul för att förstå sambandet mellan krafterna som hjulet genererar på rälen för nedbrytningen av spåret. Resultaten stärker svenskt järnvägsunderhåll och bidrar till ökad punktlighet men är också till nytta för alla som jobbar med järnväg i hela världen

Arbetet, som också publicerats i en välrenommerad forsknings-tidskrift, belyser sambandet mellan hastigheten och kraften på rälen av ett skadat hjul.

‒ Att bättre hantera skadade hjul för att minska förseningstiden på järnvägen är ett mycket angeläget område för Trafikverket liksom för våra operatörer. Att resultat från Trafikverket och SJ:s forskningsarbete har publicerats i den ansenliga forskningstidskriften WEAR är givetvis något vi är stolta och glada över, säger Josef Malas, Trafikverket. 

Från forskning till direkt nytta

Pär Söderström 

Med resultatet från forskningen kan beslutsstöd utvecklas för hur skadade hjul ska hanteras på samma sätt i hela landet. Det minskar effekten av störningarna på anläggningen. Det ska vara möjligt att reducera hastigheten på fordonet och med bibehållen säkerhet köra till ändstationen istället för att behöva stanna och bli kvar på spåret.

SJ AB har arrangerat testet med det skadade hjulet genom att ställa två kompletta draglok med förare till förfogande för testet, men också allokerat tiden på spåret.

‒ Det är väl investerade pengar då det ger kunskap som är direkt tillämpbar, säger Pär Söderström, SJ AB.

Matthias Asplund 

‒ Publiceringen av artikeln är ett kvitto på att vi har gjort något nytt och bidragit till forskningen för ett mer hållbart och konkurrenskraftigt järnvägssystem, säger Matthias Asplund, Trafikverket.

Arbetet ingår i EU:s järnvägsforskningsprogram som utvecklar lösningar för att optimera befintlig järnvägsinfrastruktur med fokus på spår, spårväxlar, broar och tunnlar där komforten för passagerare är centralt. Nya utlysningar sker inom det nya partnerskapet Europe´s Rail som bygger vidare på resultat från Shift2Rail.